skolickanafarme@email.cz  |  724 014 649

PLÁN VÝCHOVY A PÉČE DS

 

PLÁN VÝCHOVY,​​ PÉČE A ​​​​ 
 ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​​​ VZDĚLÁVÁNÍ

 

 

 

Dětská​​ skupina​​ Školička na farmě – Sluneční zahrada

Polanecká 50/31,​​ Ostrava-Svinov,​​ 721 00,​​ tel.​​ 724 014 649

 ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​​​ www.skolickanafarmě.cz ​​​​ 

 

Obsah: ​​ 

​​  1. IDENTIFIKAČNÍ​​ ÚDAJE ​​ 

​​  2.​​ VÝCHOVA A​​ PÉČE ​​ 

​​  3.​​ PODMÍNKY​​ VZDĚLÁVÁNÍ ​​ 

​​  4.​​ VÝCHOVNĚ​​ VZDĚLÁVACÍ ČINNOST ​​ 

​​  5.​​ VÝCHOVNĚ​​ VZDĚLÁVACÍ AKTIVITY ​​ 

​​  6. EVALUACE ​​ 

 

1.​​ IDENTIFIKAČNÍ​​ ÚDAJE ​​ 

Sídlo:​​ ​​  ​​ DS​​ ​​ Školička na farmě

 ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​​​ Polanecká 50/31

 721 00 Ostrava-Svinov

​​  ​​  ​​  

Telefon:​​  ​​  724 014 649 ​​ 

E-mail: ​​​​   ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​​​ skolickanafarmě@email.cz

Webové​​ stránky:​​ www.skolickanafarme.cz ​​​​ 

Zřizovatel:​​  ​​ Tábory v Beskydech,z.s. ​​​​ 

​​  ​​  ​​  Kosmonautů 334

 735 81 Bohumín ​​ 

:​​  ​​  ​​  22740741 ​​ 

Kapacita​​ DS:​​ ​​  24 dětí ​​ 

 

 

 

2.​​ VÝCHOVA A PÉČE

Dětská skupina​​ (dále​​ jen​​ DS)​​ zajišťuje​​ hlídání,​​ chovu​​ a vzdělávání​​ dětí​​ od​​ 2 let do​​ zahájení povinné​​ školní​​ docházky.​​ Výchova, vzdělávání​​ a​​ če je zajištěna​​ v​​ nově vystavené​​ budově, která odpovídá podmínkám pro stavbu rodinného domu.​​ Prostory​​ budovy​​ a​​ přilehlé​​ zahrady​​ splňují​​ stavební,​​ hygienické, provozní​​ a​​ bezpečnostní​​ požadavky,​​ vyplývající​​ ze​​ zákona​​ č.​​ 247/2014Sb.​​ o​​ poskytování​​ služby péče o dítě​​ v​​ DS​​ a vyhlášky​​ 410/2005​​ Sb. o hygienicch​​ požadavcích​​ na​​ prostory​​ a provoz pro výchovu a vzdělávání dětí v​​ DS​​ v​​ platném​​ znění.​​ Provoz​​ DS​​ probíhá​​ v​​ pracovní​​ dny od 7.00 do 17.00 hodin. Činnost​​ DS​​ Školička na farmě prošla registrací MPSV​​ jako poskytovatel péče o​​ ti ​​ v dětské skupině podle zákona​​ č. 247/2014​​ Sb.

 

 

Hlavm​​ cílem​​ chovy,​​ vzdělávání​​ a​​ če​​ o​​ děti​​ v​​ DS​​ Školička na farmě​​ je​​ naučit​​ děti​​ základním​​ pravidlům​​ šťastného a spokojeného života.​​ Uvědomit​​ si​​ radost ze​​ sebe​​ samotného​​ a​​ prožít dobrý​​ pocit z​​ ostatních.​​ Dbát​​ na​​ rozvíjení​​ přirozené​​ osobnosti​​ dítěte,​​ v závislosti​​ na​​ jeho​​ věku a individualitě.​​ Navrátit městské děti zpátky do přírody přirozenou péčí s pocitem zodpovědnosti o zvířata, zeleninu i rostliny.

 

 

3.​​ PODMÍNKY​​ VZDĚLÁVÁNÍ

1. Věcné podmínky

 

Prostory​​ DS​​ Školička na farmě​​ se​​ nacházejí​​ v​​ nově vystaveném domě.​​ Děti jsou rozděleny po 12 do​​ dvou tříd dle věku. V přízemí se nachází šatna pro 12 dětí, které využívají prostory hrací místnosti v přízemí. Současně šatna slouží pro přezutí dalších 12 dětí, které mají denní i spací místnost v 1. patře. Druhé dveře šatny navazují na vstup do hygienického zařízení a umývárny, které je opatřeno dětskými WC, dětskými umyvadly, sprchovým koutem, nočníky a přebalovacím pultem.

Denní – hrací místnost je prosluněna velkými okny směřujícími k jihu, nově vybavená a vymalovaná krásnými pohádkovými motivy i stromem života. Děti mohou během volné činnosti využít koutky aktivit s dostatečným množstvím podnětných hraček, kdy klademe důraz na dřevěné, edukační, didaktické a interaktivní hračky, díky kterým​​ děti rozvíjejí své schopnosti, jako motoriku, prostorovou představivost, zrak, zručnost a sluch, zároveň nemají pocit, že se učí, protože si hrají.

S třídou je propojena také kuchyňka a přípravna jídel kvalitně vybavená lednicí, myčkou nádobí, mikrovlnkou, dvojřezem a​​ el. sporákem s troubou nejen na pečení buchet.

Dbáme na to, aby děti měly během odpoledního odpočinku, zejména ty mladší, dostatečný klid. Proto je spací místnost s 12 dřevěnými lůžky chodbou oddělena od třídy.​​ 

Mezi šatnou, hrací a spací místností je další chodba ve tvaru čtverce, kde mají svůj domov​​ v klecích, teráriu nebo akváriu malá domácí zvířátka jako​​ rybičky, křečci, pískomilové, činčily, osmak a zcela nealergenní studenokrevní milí živočichové jako chameleon nebo agamy.

Naprosto stejné prostory jsou také v 1. patře, které slouží pro 12 dětí starších 3 let.

 

Školička má dva vchody. Jeden je přímo k šatně a druhým vycházejí děti na oplocenou velkou zahradu s dětským hřištěm, které je bezprostředně spojenou se zahrádkou a zvířecí farmou. Na ni navazuje rozsáhlý sad s ovocnými stromy s krmítky pro ptáčky a malým kopcem vhodným třeba k zimním radovánkám na bobech.

Venkovní zatravněné dětské hřiště​​ tvoří dvě části – pro větší a pro menší děti. Pohádkovou sluneční zahradu tvoří kvalitně​​ vybavené hřiště plné skluzavek, houpaček, dřevěných domečků, pískovišť, venkovních hraček a děti mohou uplatnit svoji kreativitu např. v rámci kreslících tabulí. Vybavení je uzpůsobeno každému věku, tedy i dvouletým dětem. Součástí je zpevněná část a posezení (dřevěné stoly a lavice) pro děti i jejich rodiče. S dětmi se budeme snažit být co nejvíce venku, proto i dílničky a kreativ mohou díky tomuto vybavení probíhat na čerstvém vzduchu pod širým nebem. Stejně tak společné aktivity a oslavy s rodiči.

V „pracovní“ zahrádce​​ děti zase pečují o záhonky určené pro​​ pěstování a sklizeň zeleniny, květin i bylinek a ovocné stromy a keře.​​ Nebude jim cizí​​ sázení, pletí, zalévání, hrabání listí apod.

Třetí část tvoří samotná​​ zvířecí farma​​ tvořená čtyřmi oplocenými a oddělenými částmi s krásnými dřevěnými domečky pro zvířata. Domov v nich mají slepičky, králíci, morčata, kachničky, ovce a kozy. Časem přibudou další zvířata. Děti mají po chodníčku možnost přímého vstupu do jednotlivých kotců, kde mohou zvířata krmit, pečovat o ně a být s nimi v bezprostřední blízkosti. Svůj domov tam má i kočička a ve vodní části také vodní želvy.

K​​ všeobecnému rozvoji dětí denně využíváme​​ další přirozené zahrady o rozměru cca 2500​​ . Učíme děti dívat​​ se kolem​​ sebe,​​ pozorovat změny​​ v přírodě a​​ následně je​​ vést​​ k lásce​​ k​​ přírodě​​ neživé​​ i​​ živé.​​ Snažíme se děti vychovávat k přirozené potřebě ochrany života ve všech jeho formách.

 

2. Životospráva

Stravu dovážíme ze​​ Školní jídelny ZŠ a MŠ Ostrava-Svinov, která zajišťuje dětem obědy.​​ Svačiny​​ dopolední a odpolední​​ v​​ DS​​ připravujeme ​​ sami a upravujeme ​​ je podle individuálních potřeb dětí.​​ Dbáme na​​ stravu podávanou dle zásad zdravé výživy, k níž děti vedeme přirozenou cestou.​​ Díky názorným ukázkám v zahradě si děti ověří fungování přírody a třeba vlastnoručně vypěstovaná zelenina nebo posbírané​​ ovoce podpoří jejich chuť zdravě jíst.​​ Mezi​​ jednotlivými​​ jídly​​ jsou dodržovány​​ vhodné​​ intervaly.​​ 

Naším záměrem je, aby​​ stolování​​ vnímaly​​ také​​ jako​​ společenský​​ akt. Děti učíme zdravému stravování, které je součástí zdravého životního stylu. ​​​​ Před​​ obědem​​ se děti​​ zklidní​​ společnou​​ říkankou​​ a​​ následně​​ si popřejí​​ dobré​​ chutnání.​​ Do​​ jídla​​ nejsou​​ nuceny.​​ ​​ Méně​​ známé​​ nebo​​ oblíbené​​ pochutiny​​ jsou jim​​ popsány a​​ vysvětlena jejich​​ hodnota.​​ Děti​​ jsou​​ vedeny​​ ke​​ společenskému stolování a k​​ samostatnému​​ jezení.​​ Menším​​ dětem​​ je​​ napománo​​ např.​​ pokrájením​​ masa,​​ ale​​ následně konzumují samy. Děti se​​ společně podílí na přípravě svačinek,​​ müsli​​ i pečení bábovek, stolování atd.

Pitný režim je zajištěn celodenně. Střídají se lehce ochucený nebo​​ neslazený čaj, ovocné šťávy, voda s citronem. Z našich kohoutků teče jen zdravá voda. Jsou totiž opatřeny speciálními filtry. Stát upravuje povrchové vody chemicky podle normy. Chemické znečištění vody nelze převařením odstranit. Naší prioritou je odstranit z vody tuto chemii pomocí velmi kvalitních filtrů a dětem tak zajistit kvalitní pitnou vodu. Čistá voda je pro lidský organizmus více než prospěšná.

Odpoledního spánku využívají zejména malé děti, ostatní podle potřeby mohou odpočívat a po​​ vyslechnutí pohádky mohou zvolit odpočinkový program. Respektujeme individuální potřeby aktivity, spánku a odpočinku jednotlivých dětí, proto máme oddělenou spací místnost od herní, kde pro dobu odpočinku máme relaxační kout a čtenářský koutek. ​​ 

 

 

3. Psychosociální podmínky​​ 

DS se snaží všestranně rozvíjet osobnost dítěte ve všech oblastech psychosociálního a fyzického vývoje. Fungování je založeno na pocitu spokojenosti jak u dětí, tak dospělých. Děti pobývají v přátelském a rodinném prostředí, které respektuje jejich věkové a individuální potřeby a napomáhá jejich uspokojování. Volnost a svoboda dětí je vyvážena dodržováním nezbytných předem dohodnutých pravidel.

Pečující osoby jsou pedagogové, vychovatelé, chůvy nebo zdravotníci vyplývající se zákona 247​​ o Dětské​​ skupině.

Naší snahou je, aby se děti cítily jistě a bezpečně, aby v případě potřeby se mohly s důvěrou na pečující osoby obrátit. Pečující osoby jsou jím učitelem, chůvou a hlavně kamarádem, který je provází celým dnem a reaguje na jejich potřeby.​​ Celý​​ pracovní tým DS se snaží ​​ svým přístupem, chováním a jednáním být dětem vždy​​ přirozeným vzorem. Pedagogové se snažé respektovat potřeby dětí, reagují na ně a napomáhají v jejich uspokojování.

Nově příchozí děti mají možnost postupně se adaptovat na​​ nové prostředí. Snažíme se, aby třída byla pro děti kamarádskýmm společenstvím. Všechny děti mají ve školce rovnocenné postavení. Podporujeme spolupráci mezi dětmi. Volnost ​​ a osobní svobodu dětzí vyvažujeme nazbytnou mírou omezení, vyplývajících z nutnosti dodržovat potřebný řád i pravidla soužití. Dbáme na to, aby se mezi dosplěými a dětmi projevovala vzájemná důvěra, tolerance, ohleduplnost, zdvořilost a vzájemná pomoc a podpora.

Respektujeme přirozené potřeby dětí, jejich věk, individualitu a zvláštnosti. Děti povzbuzujeme pochvalou a pozitivním hodnocením. ​​ Dbáme na to, aby děti měly dostatek prostoru k adaptaci v novém prostředí, mezi cizími dětmi i učiteli. Často je to vůbec poprvé, co jsou ve společnosti ostatních dětí bez rodičů a mimo domov.​​ Pracujeme s nimi v přátelské atmosféře, v bezpečném rodinném prostředí, blízké tomu, jaké znají z domova. Podporujeme jejich zdravé sebevědomí cestou přirozené výchovy.

Vytváříme harmonické, estetické a bezpečné prostředí ve skupiních s rovnocenným a ohleduplným zacházením za jasně nastavených pravidel, se zachováním vlastního soukromí, s poskytováním nadstandartní péče o děti. Nadané a talentované děti rovněž podporujeme v jejich nadání formou individuální péče.

Děti nejsou přetěžovány ani neurotizovány nepřiměřeným spěchem. Děti jsou vedeny sociální nápodobou přirozeného vzoru pedagoga k požadovaným zdvořilostním návykům, k týmové spolupráci a kamarádským vztahům. Komunikace mezi dospělými a dětmi je přirozená a nenásilná.

Profeisonální pedagogický tým by​​ měl být vstřícným, emaptickým, komunikativním, podporujícícm, přímým, hodnotícím, symaptizujícícm, naslouchajícím jednání a řeči těla dítěte, který podporuje jeho všestranný rozvoj při akceptování jeho přirozených vývojových specifik.

Dětem je umožněno donést si z domova oblíbenou hračku nebo polštářek. Veškeré aktivity jsou organizovány tak, aby děti byly podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, aby se zapojovaly do organizace činností, pracovaly svým tempem. Děti musí mít dostatek času na hru nebo aktivitu, aby ji mohly svobodně dokončit nebo v ní pokračovat. ​​ 

Denně jsou zařazovány zdravotní a pohybové aktivity, výchovně – vzdělávací činnosti, pobyt venku – vždy s ohledem na okamžitý stav ovzduší a počasí (inverze, mráz -10 stupňů, náledí, silný​​ vítr).

Naším cílem je, aby DS byla pro dítě zdrojem radosti, pohody, spokojenosti, ohleduplnosti, důvěry a bezpečí. Místem jeho příjemných osobních setkání a zkušeností, se vzájemnou tolerance a pomocí, s rovnocenným zacházením, nezesměšňováním a nepodceňováním osobností dítěte, s individuálním přístupem pečujících osob, jejichž snahou je, aby se děti cítily v DS spokojeně, jistě a šťastně.

Prostředí DS je přizpůsobené rovněž dvouletým dětem, tedy bezpečné a strukturované, jasně orientované a vhodné k učení​​ základních návyků. ​​ Přizpůsobeny jsou rovněž podmínky pro sebeobsluhu dvouletých dětí jako je přístup k záchodlům a umyvadlům, které splňují hygienické parametry co do velikosti a umístění do výšky. Stejně tak je DS dobře vybavena podnětnými hračkami a materiálem, včetně zázemí pro děti starších tří let.

Do DS přijímáme děti zdravé, bez zjevného onemocnění. Pečující osoby nesmí podávat dětem jakékoliv léky, pouze ve výjimečných případech, a to na základě písemného souhlasu zákonných zástupců (s touto skutečností formou interního sdělení informují vedení DS).

 

4.​​ Organizace​​ vzdělávání ​​ 

Provoz​​ DS​​ Školička na farmě​​ je umožněn od 7.00 do 17.00 hodin. V případě individuální potřeby a domluvy je možno provoz upravit.

 

Denní​​ řád​​ ve​​ skupince​​ je​​ pružný​​ s​​ ohledem​​ na​​ individuální​​ potřeby​​ dětí​​ a​​ jejich​​ věk.​​ Střídají​​ se volné​​ chvíle k hraní​​ s řízenou​​ činností a s odpočinkem. Respektujeme a​​ improvizujeme podle individuálních potřeb dětí.​​ Snažíme​​ se o​​ vyváženost spontánních,​​ volných​​ a řízených​​ činností.​​ Během dne zařazujeme jak volnou hru, pobyt na čerstvém vzduchu, tak organizovanou činnost a odpočinek.

V naší DS děti nezískávají informace odtržené od životní reality, tedy pouze zprostředkovaně pomocí slov a obrazů. Avšak naopak se učí především přirozenou cestou na základě vlastních prožitků spojujících je s přírodou. V prostoru pro přirozený rozvoj fyzických a psychických potřeb a dovedností dítěte. Ucelené vzdělávání přirozenou cestou pak aktivně rozvíjí všechny jejich smysly. To, že děti lépe chápou souvislosti, jim přináší nesmírné bohatství. Dochází k posilování jejich zdravého sebevědomí do dalšího života. Děti jsou nápadité, tvůrčí, komunikativní, tolerantní a nebojácné.

Učíme děti říct svůj požadavek, potřebu a nebát se vyslovit svoje přání a pocit. Umět poděkovat, omluvit se a začlenit se do skupiny. Respektujeme individualitu dítěte a možnost neúčastnit se dané aktivity nebo činnosti.​​ 

 

Vzdělávací program Čtyři roční období, aneb Rosteme spolu​​ je propojen s prostorem rozlehlé zahrady se zvířecí farmou, záhonky a ovocným sadem, která sloučí ke každodenní volné hře, ale i společné práci.​​ Důraz je kladen na prožitkové učení - na​​ přirozený koloběh života a čtyři roční období​​ - rytmus dne, týdne a roku​​ s důrazem na tradiční svátky, chod farmy a​​ život v komunitním společenství.​​ To vše totiž poskytuje dětem bezpečí, dává pochopit vzájemnou celistvost života. ​​ Střídání ročních období chápeme ve spojení s proměnami přírody, lidskou činností, zvyky a tradicemi. Vytváření správného vztahu ke zdravému stylu života a kladnému vztahu k přírodě. Děti získávají pocit sounáležitosti s přírodou a učí se chápat, že svým chováním ji mohou zachránit, nebo naopak zničit. Přírodní zahrada tak slouží jako nepostradatelná a zcela ideální učební pomůcka a je ideálním​​ prostředím, jak těchto dovedností u dětí dosáhnout.

Venkovní prostředí poskytuje dětem nepřeberné množství podnětů i možností k osobnostnímu růstu. Dětem nabízíme hraní a výuku v přírodní zahradě, která rozvíjí tvořivost, samostatnost, spolupráci, kreativitu, fantazii, přirozené pohybové dovednosti a jejich zdraví. Pohádková sluneční zahrada je rozdělena na herní část s krásně vybaveným dětským hřištěm pro menší a větší děti, houpačkami, skluzavkami, dřevěnými domečky, pískovišti aj.​​ i možnosti kreativity​​ například dílničky a pro výtvarnou činnost.

V „pracovní“ zahrádce děti zase pečují o záhonky určené pro pěstování zeleniny, květin i bylinek a ovocné stromy a keře.​​ Díky názorným ukázkám v zahradě si toho děti mnoho zapamatují o fungování přírody. Nebude jim cizí​​ sázení, pletí záhonků, zalévání, hrabání listí apod. Naučí se​​ pěstovat zeleninu, čímž přirozeně rozvíjíme jejich zdravý životní styl.​​ Naučí se i pocitu odpovědnosti – když zeleninu nebo kytku nezalijí, tak zvadne.

Děti samy objeví, že i své pokrmy si mohou vypěstovat. Mohou tak zažít proces vzniku jejich potravy. Od zázraku klíčení semínka, přes péči o rostoucí rostlinu, až po sklizeň a následné zpracování. Vlastnoručně vypěstovaná zelenina ve svém důsledku podpoří chuť jíst zdravě.​​ Pozorování a pochopení přírodních dějů děti povede odmalička k jejich respektu k přírodě a je dobrý základem pro dosažení souladu s přírodou.​​ 

Malé předškolní děti v naší DS vše reálně vidí a prožívají na vlastní kůži, ne jen formou nějaké hry. I jejich pokusy o pěstování​​ zeleniny, květin a bylinek, včetně starání se o zvířata jsou opravdové, neboť je skutečně prožívají. Postupným objevováním si děti uvědomují, co nám Země dává za bohatství v rostlinách a zvířatech a jak je někdy náročné získat potravu. To vše dítě vnímá pouze za předpokladu, že je aktivním členem při výsadbě,​​ 

sklizni a výrobě jídla nebo při péči o zvířata.

 

Zdravou formou kombinujeme pozitivní přístup k waldorfské pedagogice předškolního věku,​​ Montessori, enviromentální výchově a prožitkovému učení Čtyři roční období a Rosteme spolu. Nesoustřeďujeme se tedy útlocitně na konkrétní vzdělávací metodu, která může být mnohdy i jednostranně zaměřená a využíváme i principy J.A. Komenského.

Budoucí vývoj každého jednotlivého dítěte záleží na zdravých zkušenostech v​​ prvních sedmi letech života. Atmosféra láskyplné vřelosti a vedení, která vytváří radost, úžas a úctu, podporuje tak zdravý vývoj dítěte. Nejzákladnějším aspektem práce s malými dětmi je vnitřní přístup učitele, který poskytuje předobraz pro​​ dětskou nápodobu. Pro jeho celoživotní emocionální, intelektuální a spirituální růstu.

Waldorfská pedagogika​​ vychází z antropologie Rudolfa Steinera (1861-1925), která si všímá zákonitostí vývojových kroků dítěte a mladého člověka, proměn a rozvoje jeho vztahu ke světu a jeho schopnosti učit se. Na základě Steinerovy antropologie vzniklo od roku 1919 na celém světě několik tisíc pedagogických a léčebně-pedagogických zařízení. Základním smyslem je přizpůsobit se potřebám a postupně se rozvíjejícím schopnostem dítěte.

Toto​​ waldorfské​​ vzdělávání, které je založené na pochopení vývoje lidské individuality, nabízí ochranu a respekt důstojnosti dětství. Zahrnuje porozumění postupnému vývoji.​​ Nejdůležitější ​​ aktivitou malých dětí je jimi iniciovaná a řízená hra, zvaná též volná. Je ve skutečnosti prací malého dítěte a umožňuje mu zažívat a pochopit svět a život​​ s vědomím, že Země je živoucí organismus.

Malé dítě se učí skrze nápodobu, smyslové zkušenosti – prožitky a pohyb. Zaměření se na skutečné, reálné zkušenosti namísto umělých, virtuálních, podporuje dítě k budování zdravého vztahu se světem.​​ Umělecké a kreativní činnosti jako hudba, rytmické hry, vyprávění nebo malování pěstují zdravý rozvoj představivosti a tvořivosti.​​ Smysluplné praktické činnosti jako zahradničení, starost o zvířátka, vaření, pečení a péče o domácnost poskytují příležitosti k rozvoji postupně se rodících lidských schopností.

Montessori vzdělávání​​ je založeno na myšlence, že​​ děti jsou schopny vlastního maximálního rozvoje,​​ pokud jsou podporovány v prostředí, které je​​ v každé fázi jejich vývoje​​ přesně šito na míru​​ jejich potřebám. Na porozumění tomu, jak nejlépe podporovat přirozený vývoj.

 

Každý měsíc děti prožijí tematicky sestavený celek z písniček, říkadel, her, pohybových aktivit, tvoření aj. Jde o přirozený rozvoj fyzických a psychických potřeb a dovedností dítěte v prostředí přírody, která je ideálním místem pro všestranný vývoj. Dítě tak může díky vhodnému okolí rozvíjet samostatně své emoční, sociální, motorické a kognitivní schopnosti. Ucelené vzdělávání přirozenou cestou aktivně rozvíjí všechny smysly a potřeby dětí přispívá k posilování jejich zdravého sebevědomí do dalšího života. Děti pak lépe chápou souvislosti, jsou tvůrčí, nápadité a nebojácné.​​ Řízené​​ činnosti​​ v​​ oblasti​​ výtvarné,​​ pracovní,​​ jazykové,​​ pohybové,​​ sociální​​ a​​ hudební​​ probíhají pravidelně​​ denně,​​ podle​​ tématu​​ týdne,​​ měsíce a ročního​​ období.​​ Součást​​ denních​​ činností​​ je komunitní kruh.​​ 

 

Během týdne se pravidelně střídají tyto hlavní společné - řízené činnosti:

 

Chov​​ domácích zvířat a drobných živočichů. Je to výjimečná aktivita s obrovským přínosem pro děti zvlášť v dnešní přetechnizované době, kdy mají menší šanci dostat se do kontaktu s reálnou přírodou.​​ Živočich ve školce plní několik roli úžasných rolí, učení se kontaktu, pomoci, zodpovědnosti, lásce, zvládání vlastních pocitů i koloběhu života. Pomáhá dětem s různými problémy (ADHD, uzavřené děti apod.)

Přechod z rodičovské náruče do skupiny cizích dětí i dospělých je pro každé dítě zkouškou psychické​​ připravenosti. Někteří nástup do školky zvládnou velmi dobře, jiní se s novým kolektivem sžívají obtížně. A právě tady může skvěle pomoci zvířátko, které plní ve školce roli jakéhosi prostředníka. Ostýchaví jedinci se při kontaktu se zvířetem snáze uvolní​​ a zklidní. Živý tvor napomáhá v navozování verbálního kontaktu. Děti mezi sebou snáze naleznou společnou řeč. V době smíšených školek je přínosem i fakt, že starší přirozeně pomáhají mladším v péči o zvíře.

Předškolní věk je věkem zvládání vlastních pocitů. Kvůli rozbouřeným emocím dítě zvíře buď miluje, nebo se ho bojí. Silně prožívá čekání na kontakt se zvířátkem a všechny jeho reakce. Pod dohledem učitelů se učí kontroly, zahánět nemístné obavy i krotit přílišnou netrpělivost. S tím je úzce spojena i zodpovědnost, které se odmalička učí. Dítě zjišťuje, že zvíře je živý tvor a neslouží jen k pohrání, ale potřebuje stálou a někdy i náročnou péči. Pochopí, že zvířátko si nedokáže ve svém příbytku samo uklidit, připravit si potravu nebo se dostat třeba z terária ven.

 

Péče o záhonky​​ určené pro pěstování zeleniny, květin i bylinek a ovocné stromy a keře.​​ Díky názorným ukázkám se​​ děti naučí​​ pěstovat zeleninu, čímž přirozeně rozvíjíme jejich zdravý životní styl.​​ Naučí se i pocitu odpovědnosti – když zeleninu nebo​​ kytku nezalijí, tak zvadne. Děti tak samy objeví, že i své pokrmy si mohou vypěstovat. Mohou tak zažít proces vzniku jejich potravy.

Hravá​​ jóga pro malé děti.​​ Přirozená cesta a zábava za poznáním vlastního těla, rozvíjením dovedností a radostí z pohybu. Tělu přirozenými cviky se děti učí​​ zdravému životnímu stylu a sebevědomí.​​ Pozitivně ovlivňuje senzomotorický rozvoj dětí a jejich tělesnou i psychickou odolnost.

Výtvarné tvoření arteterapie je úžasná léčebná metoda.​​ Přispívá k rozvoji osobnosti, sebevědomí, k sebepoznání, k harmonizaci osobnosti dětí a k jejich socializaci.​​ Její techniky ve školce využíváme jako prostředek k harmonizaci osobnosti dítěte. Pomáhá také dětem, které se mezi vrstevníky necítí tak, jak by si samy představovaly (děti neklidné, plaché apod.).​​ Jedná se o výtvarné tvoření, při kterém není důležitý výsledek, ale proces tvorby, radost z činnosti.​​ Při malování se děti seznamují s barvami, nezobrazují však konkrétní předměty, ale prožívají svět barev, jejich vznikání a​​ prolínání.

Anglický jazyk hravě.​​ Součást denního režimu a s hudbou učebnicemi s certifikací MŠMT.

Muzikoterapie​​ – „léčba“ hudbou. Motivovaná aplikaci hudby, která má na děti mocný citový vliv, působí náladotvorně, ovlivňuje lidskou psychiku.

Dramatická výchova.​​ Vlastní divadelní představení připravované ve školičce se spoustou nádherných kostýmů, kdy hlavní roli hrají všechny děti a možná i rodiče. Skvělá pro komunikaci, spolupráci, představivost, fantazii, kreativitu a celkový rozvoj osobnosti dítěte.

Eurytmie, dítě​​ pohybem zviditelňuje řeč nebo hudbu.​​ Umožňuje dítěti zažívat a prociťovat děje a nálady pohádkového obrazného světa.​​ Léčivě působí na celý organismus, podporuje správný chod životně důležitých orgánů a pomáhá při utváření řečových schopností i​​ při korekci vad ve výslovnosti.

Motorika​​ – kreativní činnosti, keramika nebo Mandaly ze zdravotně nezávadného písku. Technika velmi dobře působí na rozvíjení motoriky, trpělivosti, představivosti, pečlivosti a celkové fantazie. Pomáhá dětem s poruchou pozornosti, dokáže zklidnit i hyperaktivní děti. Je to výborná forma relaxace a celkového psychického uvolnění. Co je asi nejdůležitější, děti to velmi baví.​​ Vlastníme keramickou pec,​​ máme lektory korálkování, malování na sklo aj. Venkovní zahrada je přizpůsobena možnostem kreativity, výtvarným činnostem apod.

Canisterapie –​​ 

Solná jeskyně –​​ 

Atraktivní exkurze, výlety divadla, plavání, oslavy narozenin dětí, zábavné dny s rodiči.​​ Pravidelné setkávání, zahradní zábavné párty, sváteční odpoledne, maškarní karnevaly, společné dílničky, zdarma DVD s fotkami atd. Chceme vtáhnout do dění ve školce i rodiče dětí.

K veškerým činnostem se snažíme děti co nejvíce motivovat. Naší snahou je vytvářet příznivé prostředí a atmosféru, využívat svátků a narozenin dětí i pečovatelek, společných oslav. Mezi aktivity jsou tak zařazeny narozeninové oslavy, lidové tradice atd.​​ 

 

 

RYTMUS DNE:

 

7.00 – 8.30 - ranní volné hry a činnosti podle zájmu dětí​​ (plus jedna ze společných činností v programu týdne). Každý měsíc a každý týden na určité téma, námět,​​ motiv.

Při volné hře je důležitá spontánní činnost podle vlastního přání, komunikace mezi dětmi a jejich sociální učení, samostatnost, uvolnění fantazie a hlavně přirozenost.

8.30 – 9.00 – tvořivá dílna, muzikoterapie, arteterapie, divadlo

Techniky ve školce využíváme jako prostředek k harmonizaci osobnosti dítěte.​​ Přispívají k rozvoji osobnosti, sebevědomí, k sebepoznání k jejich socializaci.

9.00 – 9.30 -​​ přivítání dne, komunitní kruh, jóga, zdravé cvičení. Didaktické hry, u kterých se děti učí poznávat,​​ pro všestranný rozvoj.
V tuto dobu probíhá společná činnost zaměřená na posilování pocitu uvolnění, sounáležitosti, sebedůvěry, společného emocionálního prožitku na rozvoj paměti, fantazie a základních smyslů.

9.30 – 9.50 svačinka

Děti pomáhají připravit stůl, mohou se podílet i na přípravě samotné svačinky jako třeba ovocného müsli.

10.00 – 11.45 - pobyt venku
Prožívání proměn zahrady a okolí v různých ročních obdobích, navazování vztahu k přírodě vlastní pomocí při práci na zahradě (sázení, pletí, zalévání, hrabání listí apod.). Kontakt se zvířaty formou krmení a péče a jejich potřeb. Spontánní hry a kreatin na krásném hřišti Sluneční zahrady.

12.00 – 12.30 – hygiena, oběd

Přirozená výuka formou písniček a říkanek hygienickým a společenským návykům, sebeobsluze, společného stolování, úklidu apod.​​ 

12.30 – 14.15​​ - odpolední odpočinek
Relaxace, spánek, klidový režim. Děti nemusejí vysloveně spát, pěstování ohleduplnosti k ostatním. Jsou však vedeny k odpočinku za doprovodu živého slova (vyprávění, pohádky) nebo relaxační hudby. Protože herní místnost a spací jsou odděleny, možnost klidových her pro větší děti. Přípravka pro předškoláky, pokud nespí.

14.30 – 17.00 – svačina, kroužky, volná hra. Možnost pobytu venku se zvířátky.

 

 

Všeobecná témata při práci s​​ dětmi ​​ 

 

-​​ pracovní dílničky, pěstování na záhonu,​​ chov drobných domácích zvířat ​​​​ využití​​ pranostik,​​ tradic​​ a​​ zvyků​​ pro​​ pohybové,​​ dramatické,​​ hudební,​​ chovné​​ aktivity
-​​ denní aktivity v souladu s okolní přírodou a životem​​ 

- zásady stolování a​​ hygieny. V rámci prevence zubního kazu se děti seznamují se právnou technikou čištění a po obědě si čistí zoubky.

-​​ výtvarné, pracovní a sociální​​ činnosti a dovednosti

-​​ polytechnická výchova,​​ seznamování s​​ různými​​ povoláními, tradičními řemesly,​​ dle​​ ​​ možnosti exkurze ​​ 

-​​ chova k posilování mezigeneračch vztahů a sociálního​​ cítění​​ 

-​​ otužování,​​ pravidelný​​ a dlouhodobý​​ pobyt a pohyb na​​ čerstvém​​ vzduchu, sportovní ​​ aktivity​​ 

-​​ rozvoj řeči, možnost výuky​​ cizího jazyka​​ 

-​​ pravidelné zájmové​​ aktivity dle zájmu rodičů​​ 

-​​ přání a oslava narozenin dětí

-​​ maximální​​ spolupráce​​ s​​ rodinou​​ dětí,​​ schůzky​​ s​​ rodiči​​ ​​ společ​​ rozhovory,​​ spoluúčast​​ rodičů​​ na​​ plánování​​ programu,​​ hry​​ rodičů​​ s​​ dětmi,​​ tvořivá​​ odpoledne​​ s​​ rodiči​​ a​​ přáteli, vzdělávací a​​ kulturní akce​​ v​​ DS.​​ 

 

Spoluúčast rodičů

Vstřícné společenství​​ rodičů,​​ dětí​​ a​​ pracovníků​​ DS​​ je jednou​​ ze​​ základních​​ podmínek úspěšné a smysluplné​​ práce​​ DS.​​ Vzájemnou​​ informovanost, diskrétnost i​​ důvěru​​ považujeme za slušnost.​​ Jsme​​ ochotni​​ k​​ individuální​​ konzultaci,​​ hledání​​ společného​​ postupu​​ v řešení případného problému. Usilujeme o vzájemnou spolupráci, otevřenost, vstřícnost a porozumění. DS podporuje rodinnou výchovu, respektuje ji a pomáhá rodičům v péči o dítě. Spolupráce funguje na základě partnerství, se zachováním​​ důvěryhodných informací o rodině.​​ 

Rodiče​​ jsou​​ o​​ chodu​​ skupiny,​​ týdenním​​ a​​ měsíčním​​ plánu,​​ veškerých​​ akcích​​ informováni​​ buď​​ ústně osobně,​​ telefonicky,​​ e-maily, sms zprávami​​ a informač​​ nástěnkou apod.​​ Rodiče​​ jsou do dění​​ DS​​ zapojováni měsíčními​​ odpoledními​​ akcemi​​ pro​​ rodiče, oslavami narozenin apod.​​ Společ​​ sbíráme​​ zeleninu a ovoce pro zvířátka. Našich přátelských setkání se mohou účastnit take sourozenci, prarodiče​​ a​​ přátele​​ dětí.

Rodičovské schůzky se konají​​ čtvrtletně, v případě potřeby jinak. První a poslední rodičovská schůzka ve školním je povinná.

 

 

4.​​ VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ​​ ČINNOSTI

 

V​​ DS​​ se​​ snažíme​​ pracovat​​ tak,​​ aby​​ děti​​ postupně​​ a​​ přirozeně​​ poznávaly​​ a​​ rozvíjely​​ se v jednotlivých oblastech ​​ dětské​​ osobnosti. ​​ 

 

-​​ Biologická oblast ​​​​ 

Dítě​​ poznává a​​ uvědomuje si​​ svoje​​ tělo.​​ Samostatně vykonává​​ základní denní​​ činnosti a potřeby.

 

-​​ Psychická oblast ​​​​ 

Dítě poznává​​ a​​ uvědomuje​​ si​​ svoji identitu.​​ Učí​​ se vyjádřit​​ své přání a pocity.​​ Přiměřeně​​ řeší své​​ problémy​​ a uvědomuje​​ si je.​​ Dokáže spolupracovat​​ a​​ na určitou​​ dobu​​ se soustředit​​ na​​ danou​​ činnost.

 

- ​​ Interpersonální oblast ​​​​ 

Dítě​​ navazuje​​ kamarádské​​ vztahy.​​ Učí​​ se​​ bez​​ zábran​​ slovně,​​ srozumitelně​​ i​​ neverbálně

komunikovat.​​ Postupně​​ i​​ vystupovat​​ na​​ veřejnosti.​​ Vědomě​​ se​​ učí​​ naslouchat.​​ Dokáže ​​ přijmout autoritu​​ cizí osoby.

 

-​​ Sociálně kulturní oblast

Dítě​​ respektuje​​ pravidla.​​ ​​ Učí​​ se​​ sociálním​​ rolím.​​ Učí​​ se tradicím rodného kraje i české země s jeho specifickými​​ zajímavostmi.

 

-​​ Environmentální oblast​​ 

Dítě​​ poznává​​ různorodost​​ nejbližšího​​ okolí,​​ učí​​ se​​ poznávat​​ odlišnosti​​ světa​​ od​​ domova.​​ Všímá si a učí se respektovat nezbytnost zdravého životního prostředí ve všech společenstvích.

 

-​​ Pracovní oblast

Dítě​​ se​​ učí​​ poznávat zaměstnání nejen svých rodičů.​​ Seznamuje​​ se​​ druhem​​ práce​​ manuální a duševní.​​ ​​ Kulturní​​ a sportovní.​​ Dovídá​​ se o druzích​​ řemesel a rozmanitosti​​ lidské​​ práce. Má možnost​​ vidět​​ a​​ vyzkoušet​​ si příležitostné​​ činnosti​​ v​​ rámci obce a okolí.​​ V​​ podmínkách​​ DS​​ se učí​​ zacházet​​ s​​ pracovními​​ pomůckami​​ (koště,​​ utěrka,​​ vařečka,​​ kladivo,​​ hrábě,​​ motyčka,​​ nůžky, ​​ štětec). Ovládá​​ jednoduc​​ úklidové​​ práce,​​ je​​ vedeno​​ k​​ pořádku,​​ čistotě,​​ neplýtvání​​ vodou a rozličným pracovním materiálem.

 

Při​​ naplňování​​ záměrů​​ DS​​ je​​ postupováno didakticky​​ na​​ principu​​ vzdělávací​​ nabídky,​​ na individuální volbě​​ a​​ na​​ aktivní​​ účasti​​ dětí.​​ Při​​ jednotlivých​​ činnostech​​ je​​ kladen důraz​​ na prožitek​​ dítěte,​​ pocit​​ úspěšnosti​​ a​​ zpětnou​​ vazbu​​ přímých​​ zážitků.​​ Na​​ vzájemné​​ sdílení, kooperativní učení​​ hrou a pohybovými aktivitami,​​ experimentování, práci​​ s​​ knihou a kreativními potřebami,​​ využívání přirozených​​ situací individuální a skupinovou​​ činností. ​​ 

V​​ rámci výchovy a vzdělávání hraje velkou roli věk dětí. ​​ U​​ dvouletých​​ dětí je aktivita zaměřena na učení sebeobslužných​​ činností​​ v oblasti​​ hygieny, stolování,​​ rozvoj​​ řeči,​​ hrubé​​ i jemné​​ motoriky​​ a možnosti​​ organizované​​ hry.​​ U starších​​ dětí​​ je dbáno na​​ jejich​​ samostatnost​​ při​​ oblékání a​​ svlékání, údržby a​​ uložení prádla a​​ obuvi, společné přípravy svačinek, krmení zvířátek a péči o záhonky. ​​ Je rozvíjena​​ a​​ posilována​​ hrubá​​ a​​ jemná​​ motorika,​​ rozvoj​​ správné​​ řeči,​​ zvyšování​​ slovní​​ zásoby.​​ ​​ Formou​​ psychomotoricch​​ her učíme​​ překonávat​​ ostych a​​ obavu. U dětí​​ předškolního věku dbáme na kvalitní předškolní vzdělávání.

 

 

5.​​ VÝCHOVNÉ A VZDĚLÁVACÍ​​ AKTIVITY

​​ 

Plán výchovy a péče vychází z Rámcového vzdělávacího program pro předškolní vzdělávání, je však upraven pro podmínky DS rodinného typu a pro​​ heterogenní skupinu dětí od dvou do šesti let. V rámci plánu výchovy a péče je kladen velký důraz na věk dětí.

Nejdůležitější aktivita dětí je hra. Tou se děti učí a je to jejich “práce”. Jedním​​ z​​ prostředků​​ rozvoje​​ osobnosti​​ je​​ didaktická​​ a​​ psychomotoric​​ hra,​​ čili názorná hra, u které se děti učí poznávat.​​ Napomáhá​​ rozvíjet tělesnou​​ i​​ emocionální​​ zralost​​ díky​​ sociálním​​ vazbám.​​ Tyto​​ podporují​​ myšlení,​​ představivost, schopnost soustředění, hledání řešení problému a vzniklé​​ aktivní situace.​​ Vedou k blízkým kontaktům, spolupráci a​​ začlenění se​​ do​​ kolektivu. Napomáhají pocitu vzájemné společné důvěry i uvědomování sebe samého. Cílem rozumové výchovy je rozvíjet výše jmenované oblasti a veškeré dovednosti souměrně. Získat si zájem dítěte – motivovat ho. Důležitým bodem je společný komunitní kruh, ve kterém se děti učí projevovat své pocity a potřeby a navazují komunikační vztahy.

V DS je umístěna nástěnka, která znárorňuje jednotlivé tématické bloky (roční období) rozdělené na tématické celky po celý rok. Ve třídách se vzdělávacím programem si každá třída tyto celky rozpracuje do měsíčních a týdenních projektů tak, aby byly naplňovány cíle, vzdělávací nabídka a rozvíjeny kompetence s ohledem na věkové a sociální složení dětského kolektivu. Tyto plány jsou flexibilní, je dána určitá možnost vlastního výběru, uspořádání, doplňování, improvizace.

Motivace těchto bloků vychází z ročního období, lidových tradic a zvyků, společenských událostí, přírodních situací, chování k životnímun prostředí a každodenní reality, kterou děti prožívají. Děti tak vnímají skutečnosti v přirozených souvislostech, vzdělávacím potřebám a možnostem dětí předškolního věku. Spontánní a řízené řinnosti prostupují jednotlivými časovými bloky tak, aby bylo možné v co největší míře​​ vyhovět zájmům a potřebám dětí.

K pozorování a poznávání přírody a chápání její důležitosti pro život člověka využíváme podmínky, které nabízí samotná zahrada DS se zvířecí farmou, záhonky a sadem. Častým pobytem v přírodě a mezi zvířáty je dětem poskytována příležitost, aby se učily vnímat přírodní prostředí všemi smysly a současně ve spojení se silnými prožitky vlastní úspěšnosti takového charakteru, že take ony něco dovedou, že i jejich zásluhou je přirodě lépe, že mají svůj podíl na dobré situaci. Každodenní pobyt v přírodě je garantem zdravého utváření osobnosti dětí. Mohou se inspirovat ke hře různými přírodními materiály, samotnými zvířaty i vypěstovanou zeleninou, ovocem a bylinkami, to vše podceňuje jejich tvořivost. Děti se tak učí zcela přirozeným​​ způsobem zákonitostem přírody, a proto se v nich už odmalička rozvíjí pocit zodpovědnosti a sounáležitosti vůči všemu živému.

Intenzivní pobyt dětí venku a v přírodě vytváří rámec zdravého životního stylu. Děti mají dostatek pohybu, což zvšuje jejich fyzickou kondici. Proměnlivost přírody a počasí přináší psychickou odolnost, empatii a silnější imunitní system, zvyšuje jejich potřeby vnímat potřeby svého těla a tím i jejich samostatnost.

Rovněž vzdělávání ve vnitřních třídách velmi svědčí také dětem alergickým a astmatickým, a to díky čističce a ionizátoru vzduchu.

 

MATA PRÁCE​​ S​​ DĚTMI​​ PODLE​​ RNÍCH OBDOBÍ ​​ 

 

JARO​​ 

 

Zima odchází, příroda se probouzí

Změny v přírodě

Jaro na naší farmě mezi zvířátky

Jaro na zahrádce – vstávej semínko holala

Apríl a počasí ​​​​ 

Ovoce a zelenina, to je zdraví, to je síla

Co to slyším?​​ Zvuky přírody

Zvířátka – mláďátka​​ 

Symboly a barvy jara

My jsme malí zahradníci

Den​​ Země

Velikonoce - tradice a zvyky. Hody hody doprovody

Jarmark

Doprava​​ – Pozor, červená!

Čáry máry, aneb rej​​ čarodějnic

Moje maminka -​​ Svátek matek

Když všechno kvete, pučí a roste

 

LÉTO​​ 

 

I my děti máme svůj svátek!

Sportem ku zdraví, ve zdravém těle, zdravý duch

Hlava, ramena, kolena palce… lidské tělo

Květiny kolem nás

Z​​ pohádky do pohádky

Ten dělá to a ten zas tohle, aneb poznáváme řemesla

Letní olympiáda

Léto –​​ čas koupání, výletů a dovolených

Už se těším do školy – pro předškoláky

Hurá prázdniny!

 

 

PODZIM

 

Vítámě tě ve Školičce na farmě!

Všichni jsme kamarádi

Pane, pojďte si hrát!

Naše zvířátka

Na​​ zahradě

Na farmě

Co ukrývají záhonky

Co ukrývají stromy

Barvy a dary podzimu -​​ sbíráme nejen ovoce

Hostina pro zvířátka

Hrajeme si s větrem – výroba a pouštění draků

Rozsviťe lampiony!

 ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​​​ Halloweenské tradice

 ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​​​ Příroda se ukládá k spánku

 ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​​​ Martin na bílém koni – legendy a pohádky

 

 

ZIMA ​​​​ 

 

Vánoce,​​ Vánoce přicházejí – povídání, výzdoba,​​ cukroví, dárky

Vánoce u nás a ve světě

Nový rok a Tři králové

Zimní hry a sporty, aneb​​ stavíme sněhuláka

Zvířata v zimě

Ptáčci ťukají na okýnko

Když zima kraluje a mráz maluje na okna

Pohádková zima

Pečujeme o své zdraví

Když mrzne a sněží - zimní radovánky

Hudební nástroje, aneb tluče bubeníček

Vyrábíme masky

Chystáme se na karneval

Masopust

Zimní​​ olympiáda

 

 

 

Jednotlivé​​ měsíč​​ a​​ týdenní​​ plány​​ a​​ činnosti​​ DS​​ Školička na farmě​​ jsou​​ součástí​​ Individuálního​​ vnitřního​​ měsíčního​​ plánu.​​ Každý​​ den​​ se​​ pravidelně​​ opakují​​ aktivity​​ jako​​ je​​ vítání​​ dne,​​ komunitní​​ kruh,​​ cvičení,​​ péče o​​ zvířata a záhonky,​​ vycházka,​​ relaxace.​​ Denně​​ zpíváme,​​ hrajeme​​ si​​ společně,​​ podporujeme​​ individuální​​ a neřízenou​​ hru, posloucháme​​ hudbu,​​ tvoříme výtvarně a pracovně. Nenásilnou​​ formou, aktivně​​ příležitostně​​ učíme​​ děti​​ základním​​ výrazům​​ v​​ anglickém​​ jazyce.​​ Děti​​ mohou poslouchat​​ dětské​​ písničky v​​ angličtině.

 

6.​​ EVALUACE

Po ukončení​​ týdenního​​ tématu,​​ který je písemnou​​ formou​​ umístěn​​ na informač​​ nástěnce, pečující​​ osoby​​ zhodnotí,​​ zda​​ se​​ děti​​ dostateč​​ seznámily​​ nebo​​ naučily​​ jeho​​ obsah,​​ a​​ jak byly​​ splněny zadané úkoly.

Pečující​​ osoby​​ zhodnotí​​ využití​​ vhodných​​ forem​​ řízených​​ činností,​​ náročnost​​ zvolené​​ činnosti, pomůcky, individuální​​ přístup k dítěti, zájem dětí o dané téma,​​ náročnost tématu na jeho realizaci.

Po​​ ukončení měsíčního tématu​​ podobným​​ způsobem hodnotí​​ pečující osoby splnění​​ cíle a písemnou formou zaznamenávají zjištěné postřehy.

Čtvrtletně evidujeme tělesné změny dětí formou zápisu změny hmotnosti a růstu dítěte.

Výsledky​​ chovy​​ a​​ vzdělávání,​​ jednotlivé​​ pokroky​​ a​​ aktivity​​ dětí​​ jsou​​ průběžně zaznamenávány​​ a​​ rodiče​​ informováni​​ o​​ úspěchu​​ dítěte.​​ Pracovní​​ listy,​​ výroky​​ dětí,​​ obrázky​​ a výrobky​​ jsou​​ pravidelně​​ vystavovány​​ v​​ prostorách​​ šatny,​​ chodby​​ a​​ třídy.​​ Dále​​ jsou uschovávány​​ do složek portfolia,​​ označených​​ jménem dítěte a zakládány na dobu​​ jednoho roku.​​ Na​​ konci​​ školního​​ roku​​ jsou​​ předány​​ rodičům.​​ Po​​ vzájemné​​ dohodě​​ s​​ rodiči fotodokumentujeme​​ pracovní,​​ kulturní,​​ sportovní​​ a​​ společenské​​ aktivity​​ v​​ DS.​​ Aktuální události prezentujeme na stránkách​​ DS​​ Školička na farmě.

 

 

V​​ Ostravě dne 1.7.2018

Zpracoval: vedoucí DS, Ivana Zelinová

 

 

 

 

 

WordPress PopUp