skolickanafarme@email.cz  |  724 014 649

PLÁN VÝCHOVY A PÉČE DS ŠKOLIČKA NA FARMĚ

 

PLÁN VÝCHOVY,​​ PÉČE A ​​​​ 
 ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​​​ VZDĚLÁVÁNÍ

 

 

 

Dětská​​ skupina​​ Školička na farmě – Sluneční zahrada

Polanecká 50/31,​​ Ostrava-Svinov,​​ 721​​ 00,​​ tel.​​ 724 014 649

 ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​​​ www.skolickanafarmě.cz ​​​​ 

 

Obsah: ​​ 

​​  1. IDENTIFIKAČNÍ​​ ÚDAJE ​​ 

​​  2.​​ VÝCHOVA A​​ PÉČE ​​ 

​​  3.​​ PODMÍNKY​​ VZDĚLÁVÁNÍ ​​ 

​​  4.​​ VÝCHOVNĚ​​ VZDĚLÁVACÍ ČINNOST ​​ 

​​  5.​​ VÝCHOVNĚ​​ VZDĚLÁVACÍ AKTIVITY ​​ 

​​  6. EVALUACE ​​ 

 

1.​​ IDENTIFIKAČNÍ​​ ÚDAJE ​​ 

Sídlo:​​ ​​  ​​ DS​​ ​​ Školička na farmě

 ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​​​ Polanecká 50/31

 721 00 Ostrava-Svinov

​​  ​​  ​​  

Telefon:​​  ​​ 724 014 649 ​​​​ 

E-mail: ​​​​   ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​​​ skolickanafarmě@email.cz

Webové​​ stránky:​​ www.skolickanafarme.cz ​​​​ 

Zřizovatel:​​  ​​ Tábory v Beskydech,z.s. ​​​​ 

​​  ​​  ​​  Kosmonautů 334

 735 81 Bohumín ​​​​ 

:​​  ​​  ​​ 22740741 ​​​​ 

Kapacita​​ DS:​​ ​​  24​​ dětí ​​ 

 

 

 

2.​​ VÝCHOVA A PÉČE

Dětská skupina​​ (dále​​ jen​​ DS) zajišťuje​​ hlídání,​​ chovu​​ a vzdělávání​​ dětí​​ od​​ 2 let do​​ zahájení​​ povinné​​ školní​​ docházky.​​ Výchova, vzdělávání​​ a​​ če je zajištěna​​ v​​ nově vystavené​​ budově, která​​ odpovídá podmínkám​​ pro stavbu​​ rodinného domu.​​ Prostory​​ budovy​​ a​​ přilehlé​​ zahrady​​ splňují​​ stavební,​​ hygienické,​​ provozní​​ a​​ bezpečnostní​​ požadavky,​​ vyplývající​​ ze​​ zákona​​ č.​​ 247/2014Sb.​​ o​​ poskytování​​ služby​​ če o dítě​​ v​​ DS​​ a vyhlášky​​ 410/2005​​ Sb. o hygienicch​​ požadavcích​​ na​​ prostory​​ a provoz​​ pro výchovu a vzdělávání dětí​​ v​​ DS​​ v​​ platném​​ znění.​​ Provoz​​ DS​​ probíhá​​ v​​ pracovní​​ dny od 7.00 do 17.00 hodin. Činnost​​ DS​​ Školička na farmě​​ prošla registrací MPSV​​ jako poskytovatel péče o​​ ti ​​ v dětské skupině podle zákona​​ č. 247/2014​​ Sb.

 

 

Hlavm​​ cílem​​ chovy,​​ vzdělávání​​ a​​ če​​ o​​ děti​​ v​​ DS​​ Školička na farmě​​ je​​ naučit​​ děti​​ základním​​ pravidlům​​ šťastného​​ a spokojeného​​ života.​​ Uvědomit​​ si​​ radost ze​​ sebe​​ samotného​​ a​​ prožít dobrý​​ pocit​​ z​​ ostatních.​​ Dbát​​ na​​ rozvíjení​​ přirozené​​ osobnosti​​ dítěte,​​ v závislosti​​ na​​ jeho​​ věku a individualitě.​​ Navrátit městské děti zpátky do přírody přirozenou péčí s pocitem zodpovědnosti o zvířata, zeleninu i rostliny.

 

 

3.​​ PODMÍNKY​​ VZDĚLÁVÁNÍ

1.​​ cné podmínky

 

Prostory​​ DS​​ Školička na farmě​​ se​​ nacházejí​​ v​​ nově vystaveném domě.​​ Děti jsou rozděleny po 12 do dvou tříd dle věku. V přízemí se nachází šatna pro 12 dětí, které využívají prostory hrací místnosti v přízemí. Současně šatna slouží pro přezutí dalších 12 dětí, které mají denní i spací místnost v 1. patře. Druhé dveře šatny navazují na vstup do hygienického zařízení a umývárny, které je opatřeno dětskými WC, dětskými umyvadly, sprchovým koutem, nočníky a přebalovacím pultem.

Denní – hrací místnost je prosluněna velkými okny směřujícími k jihu, nově vybavená a vymalovaná krásnými pohádkovými motivy i stromem života. Děti mohou během volné činnosti využít koutky aktivit s dostatečným množstvím podnětných hraček, kdy klademe důraz na dřevěné, edukační, didaktické a interaktivní hračky, díky kterým​​ děti rozvíjejí své schopnosti, jako motoriku, prostorovou představivost, zrak, zručnost a sluch, zároveň nemají pocit, že se učí, protože si hrají.

S třídou je propojena také kuchyňka a přípravna jídel kvalitně vybavená lednicí, myčkou nádobí, mikrovlnkou, dvojřezem a​​ el. sporákem s troubou nejen na pečení buchet.

Dbáme na to, aby děti měly během odpoledního odpočinku, zejména ty mladší, dostatečný klid. Proto je spací místnost s 12 dřevěnými lůžky chodbou oddělena od třídy.​​ 

Mezi šatnou, hrací a spací místností je další chodba ve tvaru čtverce, kde mají svůj domov v klecích, teráriu nebo akváriu malá domácí zvířátka jako​​ rybičky, křečci, pískomilové, činčily, osmak a zcela nealergenní studenokrevní milí živočichové jako chameleon nebo agamy.

Naprosto stejné prostory jsou také v 1. patře, které slouží pro 12 dětí starších 3 let.

 

Školička má dva vchody. Jeden je přímo k šatně a druhým vycházejí děti na oplocenou velkou zahradu s dětským hřištěm, které je bezprostředně spojenou se zahrádkou a zvířecí farmou. Na ni navazuje rozsáhlý sad​​ s ovocnými stromy s krmítky pro ptáčky a malým kopcem vhodným třeba k zimním radovánkám na bobech.

Venkovní zatravněné dětské hřiště​​ tvoří dvě části – pro větší a pro menší děti. Pohádkovou sluneční zahradu tvoří kvalitně​​ vybavené hřiště plné skluzavek, houpaček, dřevěných domečků, pískovišť, venkovních hraček a děti mohou uplatnit svoji kreativitu např. v rámci kreslících tabulí. Vybavení je uzpůsobeno každému věku, tedy i dvouletým dětem. Součástí je zpevněná část a posezení (dřevěné stoly a lavice) pro děti i jejich rodiče. S dětmi se budeme snažit být co nejvíce venku, proto i dílničky a kreativ mohou díky tomuto vybavení probíhat na čerstvém vzduchu pod širým​​ nebem. Stejně tak společné aktivity​​ a oslavy s rodiči.

V „pracovní“ zahrádce​​ děti zase pečují o záhonky určené pro pěstování a sklizeň zeleniny, květin i bylinek a ovocné stromy a keře.​​ Nebude jim cizí​​ sázení, pletí, zalévání, hrabání listí apod.

Třetí část tvoří samotná​​ zvířecí farma​​ tvořená čtyřmi oplocenými a oddělenými částmi s krásnými dřevěnými domečky pro zvířata. Domov v nich mají slepičky, králíci, morčata, kachničky, ovce a kozy. Časem přibudou další zvířata. Děti mají po chodníčku možnost přímého vstupu do jednotlivých kotců, kde mohou zvířata krmit, pečovat o ně a být s nimi v bezprostřední blízkosti. Svůj domov tam má i kočička a ve vodní části také vodní želvy.

K​​ všeobecnému rozvoji dětí​​ denně​​ využíváme​​ další přirozené zahrady o rozměru cca 2500​​ . Učíme děti dívat​​ se​​ kolem​​ sebe,​​ pozorovat změny​​ v přírodě a​​ následně je​​ vést​​ k lásce​​ k​​ přírodě​​ neživé​​ i​​ živé.​​ Snažíme se děti vychovávat k přirozené potřebě ochrany života ve všech jeho formách.

 

2.​​ Životospráva

Stravu dovážíme ze​​ Školní jídelny​​ ZŠ a MŠ Ostrava-Svinov, která zajišťuje dětem obědy.​​ Svačiny​​ dopolední a odpolední​​ v​​ DS​​ připravujeme ​​ sami​​ a upravujeme ​​ je​​ podle individuálních potřeb dětí.​​ Dbáme na​​ stravu podávanou dle zásad zdravé výživy, k níž děti vedeme přirozenou cestou.​​ Díky názorným ukázkám v zahradě si děti ověří fungování přírody a třeba vlastnoručně vypěstovaná zelenina nebo posbírané ovoce podpoří jejich chuť zdravě jíst.​​ Mezi​​ jednotlivými​​ jídly​​ jsou dodržovány​​ vhodné​​ intervaly.​​ 

Naším záměrem je,​​ aby​​ stolování​​ vnímaly​​ také​​ jako​​ společenský​​ akt. Děti​​ učíme​​ zdravému stravování, které je součástí zdravého životního stylu. ​​​​ Před​​ obědem​​ se děti​​ zklidní​​ společnou​​ říkankou​​ a​​ následně​​ si popřejí​​ dobré​​ chutnání.​​ Do​​ jídla​​ nejsou​​ nuceny.​​ ​​ Méně​​ známé​​ nebo​​ oblíbené​​ pochutiny​​ jsou jim​​ popsány a​​ vysvětlena jejich​​ hodnota.​​ Děti​​ jsou​​ vedeny​​ ke​​ společenskému stolování a k​​ samostatnému​​ jezení.​​ Menším​​ dětem​​ je​​ napománo​​ např.​​ pokrájením​​ masa,​​ ale​​ následně​​ konzumují samy.​​ Děti se​​ společně​​ podílí na přípravě svačinek,​​ müsli​​ i pečení bábovek, stolování atd.

Pitný režim je zajištěn celodenně. Střídají se lehce ochucený nebo neslazený čaj, ovocné šťávy,​​ voda s citronem. Z našich​​ kohoutků teče jen zdravá voda.​​ Jsou totiž opatřeny speciálními filtry. Stát upravuje povrchové vody chemicky podle normy. Chemické znečištění vody nelze převařením odstranit. Naší prioritou je odstranit z vody tuto chemii pomocí velmi kvalitních filtrů a dětem tak zajistit kvalitní pitnou vodu. Čistá voda je pro lidský organizmus více než prospěšná.

Odpoledního spánku využívají zejména malé děti, ostatní podle potřeby mohou odpočívat a po vyslechnutí pohádky mohou zvolit odpočinkový program.​​ Respektujeme individuální potřeby aktivity, spánku a odpočinku jednotlivých dětí,​​ proto máme oddělenou spací místnost od herní, kde pro dobu odpočinku​​ máme relaxační kout a čtenářský koutek. ​​ 

 

 

3. Psychosociální podmínky​​ 

DS se snaží všestranně rozvíjet osobnost dítěte ve všech oblastech psychosociálního a fyzického vývoje.​​ Fungování​​ je založeno na pocitu spokojenosti jak u​​ dětí, tak dospělých. Děti pobývají​​ v přátelském​​ a rodinném​​ prostředí, které respektuje jejich věkové a individuální potřeby a napomáhá jejich uspokojování. Volnost a svoboda dětí je vyvážena dodržováním nezbytných předem dohodnutých​​ pravidel.

Pečující osoby jsou pedagogové, vychovatelé, chůvy nebo zdravotníci vyplývající se zákona 247 o Dětské​​ skupině.

Naší snahou je, aby​​ se děti cítily jistě a bezpečně, aby v případě potřeby se mohly s důvěrou na pečující osoby obrátit. Pečující osoby jsou jím učitelem, chůvou a hlavně kamarádem, který je provází celým dnem a reaguje na jejich potřeby.​​ Celý​​ pracovní tým DS se snaží ​​ svým přístupem, chováním a jednáním být dětem vždy​​ přirozeným vzorem.​​ Pedagogové se snažé respektovat potřeby dětí, reagují na ně a napomáhají v jejich uspokojování.

Nově příchozí děti mají možnost postupně se adaptovat na nové prostředí. Snažíme se, aby třída byla pro děti kamarádskýmm společenstvím. Všechny děti mají ve školce rovnocenné postavení. Podporujeme spolupráci mezi dětmi. Volnost ​​ a osobní svobodu dětzí vyvažujeme nazbytnou mírou omezení, vyplývajících z nutnosti dodržovat potřebný řád​​ i​​ pravidla soužití. Dbáme na to, aby se mezi dosplěými a dětmi projevovala vzájemná důvěra, tolerance, ohleduplnost, zdvořilost a vzájemná pomoc a podpora.

Respektujeme přirozené potřeby dětí, jejich věk, individualitu a zvláštnosti.​​ Děti povzbuzujeme pochvalou a pozitivním​​ hodnocením.​​ ​​ Dbáme na to, aby děti měly dostatek prostoru k adaptaci v novém prostředí, mezi cizími dětmi i učiteli. Často je to vůbec poprvé, co jsou ve společnosti ostatních dětí bez rodičů a mimo domov.​​ Pracujeme s nimi v přátelské atmosféře, v bezpečném rodinném prostředí, blízké tomu, jaké znají z domova. Podporujeme jejich zdravé sebevědomí cestou přirozené výchovy.

Vytváříme harmonické, estetické a bezpečné prostředí ve skupiních s rovnocenným a ohleduplným zacházením za jasně nastavených pravidel, se zachováním vlastního soukromí, s poskytováním nadstandartní péče o děti.​​ Nadané a talentované děti rovněž podporujeme v jejich nadání formou individuální péče.

Děti nejsou přetěžovány ani neurotizovány nepřiměřeným spěchem. Děti jsou vedeny sociální nápodobou přirozeného vzoru pedagoga k požadovaným zdvořilostním návykům, k týmové spolupráci a kamarádským vztahům. Komunikace mezi dospělými a​​ dětmi je přirozená a nenásilná.

Profeisonální pedagogický tým by měl být vstřícným, emaptickým, komunikativním, podporujícícm, přímým, hodnotícím, symaptizujícícm, naslouchajícím jednání a řeči těla dítěte, který podporuje jeho všestranný rozvoj při akceptování jeho přirozených vývojových specifik.

Dětem je umožněno donést si z domova oblíbenou hračku nebo polštářek. Veškeré aktivity​​ jsou organizovány tak,​​ aby děti byly podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, aby se zapojovaly do organizace činností, pracovaly svým tempem. Děti musí mít dostatek času na hru nebo aktivitu, aby ji mohly svobodně dokončit nebo v ní pokračovat. ​​ 

Denně jsou zařazovány zdravotní a pohybové​​ aktivity, výchovně – vzdělávací činnosti, pobyt venku – vždy s ohledem na okamžitý stav ovzduší a počasí (inverze, mráz -10 stupňů, náledí, silný vítr).

Naším cílem je, aby DS byla pro dítě zdrojem radosti, pohody, spokojenosti, ohleduplnosti, důvěry a bezpečí. Místem jeho příjemných osobních setkání a zkušeností, se vzájemnou tolerance a pomocí, s rovnocenným zacházením, nezesměšňováním a nepodceňováním osobností dítěte, s individuálním přístupem pečujících osob, jejichž snahou je, aby se děti cítily v DS spokojeně, jistě a šťastně.

Prostředí DS je přizpůsobené rovněž dvouletým dětem, tedy bezpečné a strukturované, jasně orientované a vhodné k učení základních návyků. ​​ Přizpůsobeny jsou rovněž podmínky pro sebeobsluhu dvouletých dětí jako je přístup k záchodlům a umyvadlům, které splňují hygienické parametry co do velikosti a umístění do výšky. Stejně tak je DS dobře vybavena podnětnými hračkami a materiálem, včetně zázemí pro děti starších tří let.

Do DS přijímáme děti zdravé, bez zjevného onemocnění. Pečující osoby nesmí podávat dětem jakékoliv léky, pouze ve výjimečných případech, a to na základě písemného​​ souhlasu zákonných zástupců (s touto skutečností formou interního sdělení informují vedení DS).

 

4.​​ Organizace​​ vzdělávání ​​ 

Provoz​​ DS​​ Školička na farmě​​ je umožněn od 7.00 do 17.00 hodin.​​ V případě individuální​​ potřeby a domluvy je možno provoz upravit.

 

Denní​​ řád​​ ve​​ skupince​​ je​​ pružný​​ s​​ ohledem​​ na​​ individuální​​ potřeby​​ dětí​​ a​​ jejich​​ věk.​​ Střídají​​ se​​ volné​​ chvíle k hraní​​ s řízenou​​ činností a s odpočinkem.​​ Respektujeme a​​ improvizujeme​​ podle individuálních potřeb dětí.​​ Snažíme​​ se o​​ vyváženost spontánních,​​ volných​​ a řízených​​ činností.​​ Během dne zařazujeme jak volnou hru, pobyt na čerstvém vzduchu, tak organizovanou činnost a odpočinek.

V naší DS​​ děti nezískávají informace odtržené od životní reality, tedy pouze zprostředkovaně pomocí slov a obrazů. Avšak naopak se učí především přirozenou cestou na základě vlastních prožitků spojujících je s přírodou. V prostoru pro přirozený rozvoj fyzických a psychických potřeb a dovedností dítěte. Ucelené vzdělávání přirozenou cestou pak aktivně rozvíjí všechny jejich smysly. To, že děti lépe chápou souvislosti, jim přináší nesmírné bohatství. Dochází k posilování jejich zdravého sebevědomí do dalšího života. Děti jsou nápadité, tvůrčí, komunikativní, tolerantní a nebojácné.

Učíme děti​​ říct svůj požadavek, potřebu a nebát se vyslovit svoje přání a pocit. Umět poděkovat, omluvit se a začlenit se do skupiny. Respektujeme individualitu dítěte a možnost neúčastnit​​ se dané aktivity nebo činnosti.​​ 

 

Vzdělávací program​​ Čtyři roční období, aneb​​ Rosteme spolu​​ je propojen s prostorem rozlehlé zahrady​​ se zvířecí farmou, záhonky a ovocným sadem, která sloučí ke každodenní volné hře, ale i společné práci.​​ Důraz je kladen na prožitkové učení -​​ na​​ přirozený koloběh života a čtyři roční období​​ - rytmus dne, týdne a roku​​ s důrazem na tradiční svátky, chod farmy a život v komunitním společenství.​​ To vše totiž poskytuje dětem bezpečí, dává pochopit vzájemnou celistvost života. ​​ Střídání ročních období chápeme ve spojení s proměnami přírody, lidskou činností, zvyky a tradicemi. Vytváření správného vztahu ke zdravému stylu života a kladnému vztahu k přírodě. Děti získávají pocit sounáležitosti s přírodou a učí se chápat, že svým chováním ji mohou zachránit, nebo naopak zničit. Přírodní zahrada tak slouží jako nepostradatelná a zcela ideální učební pomůcka a je ideálním prostředím, jak těchto dovedností u dětí dosáhnout.

Venkovní prostředí poskytuje dětem nepřeberné množství podnětů i možností k osobnostnímu růstu. Dětem nabízíme hraní a výuku v přírodní zahradě, která rozvíjí tvořivost, samostatnost, spolupráci, kreativitu, fantazii, přirozené pohybové dovednosti a jejich zdraví. Pohádková sluneční zahrada je rozdělena na herní část s krásně vybaveným dětským hřištěm pro menší a větší děti, houpačkami, skluzavkami, dřevěnými domečky, pískovišti aj.​​ i možnosti kreativity​​ například dílničky a pro výtvarnou činnost.

V „pracovní“ zahrádce děti zase pečují o záhonky určené pro pěstování zeleniny, květin i bylinek a ovocné stromy a keře.​​ Díky názorným ukázkám v zahradě si toho děti mnoho zapamatují o fungování přírody. Nebude jim cizí​​ sázení, pletí záhonků, zalévání, hrabání listí apod. Naučí se​​ pěstovat zeleninu, čímž přirozeně rozvíjíme jejich zdravý životní styl.​​ Naučí se i pocitu odpovědnosti – když zeleninu nebo kytku nezalijí, tak zvadne.

Děti samy objeví, že i své pokrmy si mohou vypěstovat. Mohou tak zažít proces vzniku jejich potravy. Od zázraku klíčení semínka, přes péči o rostoucí rostlinu, až po sklizeň a následné zpracování. Vlastnoručně vypěstovaná zelenina ve svém důsledku podpoří chuť jíst zdravě.​​ Pozorování a pochopení přírodních dějů děti povede odmalička k jejich respektu k přírodě a je dobrý základem pro dosažení souladu s přírodou.​​ 

Malé předškolní děti​​ v naší DS​​ vše reálně vidí a prožívají na vlastní kůži, ne jen formou nějaké hry. I jejich pokusy o pěstování zeleniny, květin a bylinek, včetně starání se o zvířata jsou opravdové, neboť je skutečně prožívají.​​ Postupným objevováním si děti uvědomují, co nám Země dává za bohatství v rostlinách a zvířatech a jak je někdy náročné získat potravu. To vše dítě vnímá pouze za předpokladu, že je aktivním členem při výsadbě,​​ 

sklizni a výrobě jídla nebo při péči o zvířata.

 

Zdravou formou kombinujeme pozitivní přístup k waldorfské pedagogice předškolního věku,​​ Montessori, enviromentální výchově a prožitkovému učení Čtyři​​ roční období a Rosteme spolu.​​ Nesoustřeďujeme se tedy útlocitně na konkrétní vzdělávací metodu, která může být mnohdy i jednostranně zaměřená a využíváme i principy J.A. Komenského.

Budoucí vývoj každého jednotlivého dítěte záleží na zdravých zkušenostech v prvních sedmi letech života. Atmosféra láskyplné vřelosti a vedení, která vytváří radost, úžas a úctu, podporuje tak zdravý vývoj dítěte. Nejzákladnějším aspektem práce s malými dětmi je vnitřní přístup učitele, který poskytuje předobraz pro​​ dětskou nápodobu. Pro jeho celoživotní emocionální, intelektuální a spirituální růstu.

Waldorfská pedagogika​​ vychází z antropologie Rudolfa Steinera (1861-1925), která si všímá zákonitostí vývojových kroků dítěte a mladého člověka, proměn a rozvoje jeho vztahu ke světu a jeho schopnosti učit se.​​ Na základě Steinerovy antropologie vzniklo od roku 1919 na celém světě několik tisíc pedagogických a léčebně-pedagogických zařízení. Základním smyslem je přizpůsobit se potřebám a postupně se rozvíjejícím schopnostem dítěte.

Toto​​ waldorfské​​ vzdělávání, které je založené na pochopení vývoje lidské individuality, nabízí ochranu a respekt důstojnosti dětství. Zahrnuje porozumění postupnému vývoji.​​ Nejdůležitější​​ ​​ aktivitou malých dětí je jimi iniciovaná a řízená hra, zvaná též volná. Je ve skutečnosti prací malého dítěte a umožňuje mu zažívat a pochopit svět a život​​ s vědomím, že Země je živoucí organismus.

Malé dítě se učí skrze nápodobu, smyslové zkušenosti – prožitky a pohyb. Zaměření se na skutečné, reálné zkušenosti namísto umělých, virtuálních, podporuje dítě k budování zdravého vztahu se světem.​​ Umělecké a kreativní činnosti jako hudba, rytmické hry, vyprávění nebo malování pěstují zdravý rozvoj představivosti a tvořivosti.​​ Smysluplné praktické činnosti jako zahradničení, starost o zvířátka, vaření, pečení a péče o domácnost poskytují příležitosti k rozvoji postupně se rodících lidských schopností.

Montessori vzdělávání​​ je založeno na myšlence, že​​ děti jsou schopny vlastního maximálního rozvoje,​​ pokud jsou podporovány v prostředí, které je​​ v každé fázi jejich vývoje​​ přesně šito na míru​​ jejich potřebám. Na porozumění tomu, jak nejlépe podporovat přirozený vývoj.

 

Každý​​ měsíc děti prožijí tematicky sestavený celek z písniček, říkadel, her, pohybových aktivit, tvoření aj. Jde o přirozený rozvoj fyzických a psychických potřeb a dovedností dítěte v prostředí přírody, která je ideálním místem pro všestranný vývoj. Dítě tak může díky vhodnému okolí rozvíjet samostatně své emoční, sociální, motorické a kognitivní schopnosti. Ucelené vzdělávání přirozenou cestou aktivně rozvíjí všechny smysly a potřeby dětí přispívá k posilování jejich zdravého sebevědomí do dalšího života. Děti pak lépe chápou souvislosti, jsou tvůrčí, nápadité a nebojácné.​​ Řízené​​ činnosti​​ v​​ oblasti​​ výtvarné,​​ pracovní,​​ jazykové,​​ pohybové,​​ sociální​​ a​​ hudební​​ probíhají​​ pravidelně​​ denně,​​ podle​​ tématu​​ týdne,​​ měsíce a ročního​​ období.​​ Součást​​ denních​​ činností​​ je​​ komunitní kruh.​​ 

 

Během týdne se pravidelně střídají tyto hlavní společné - řízené činnosti:

 

Chov domácích zvířat a drobných živočichů.​​ Je to výjimečná aktivita s obrovským přínosem pro děti zvlášť v dnešní přetechnizované době, kdy mají menší šanci dostat se do kontaktu s reálnou přírodou.​​ Živočich ve školce plní několik roli úžasných rolí, učení se kontaktu, pomoci, zodpovědnosti, lásce, zvládání vlastních pocitů i koloběhu života. Pomáhá dětem s různými problémy (ADHD, uzavřené děti apod.)

Přechod z rodičovské náruče do skupiny cizích dětí i dospělých je pro každé dítě zkouškou psychické připravenosti. Někteří nástup do školky zvládnou velmi dobře, jiní se s novým kolektivem sžívají obtížně. A právě tady může skvěle pomoci zvířátko, které plní ve školce roli jakéhosi prostředníka. Ostýchaví jedinci se při kontaktu se zvířetem snáze uvolní a zklidní. Živý tvor napomáhá v navozování verbálního kontaktu. Děti mezi sebou snáze naleznou společnou řeč. V době smíšených školek je přínosem i fakt, že starší přirozeně pomáhají mladším v péči o zvíře.

Předškolní věk je věkem zvládání vlastních pocitů. Kvůli rozbouřeným emocím dítě zvíře buď miluje, nebo se ho bojí. Silně prožívá čekání na kontakt se zvířátkem a všechny jeho reakce. Pod dohledem učitelů se učí kontroly, zahánět nemístné obavy i krotit přílišnou netrpělivost. S tím je úzce spojena i zodpovědnost, které se odmalička učí. Dítě zjišťuje, že zvíře je živý tvor a neslouží jen k pohrání, ale potřebuje stálou a někdy i náročnou péči. Pochopí, že zvířátko si nedokáže ve svém příbytku samo uklidit, připravit si potravu nebo se dostat třeba z terária ven.

 

Péče o záhonky​​ určené pro pěstování zeleniny, květin i bylinek a ovocné stromy a keře.​​ Díky názorným ukázkám se​​ děti naučí​​ pěstovat zeleninu, čímž přirozeně rozvíjíme jejich zdravý životní styl.​​ Naučí se i pocitu odpovědnosti – když zeleninu nebo kytku nezalijí, tak zvadne. Děti tak samy objeví, že i své pokrmy si mohou vypěstovat. Mohou tak zažít proces vzniku jejich potravy.

Hravá​​ jóga pro malé děti.​​ Přirozená cesta a zábava za poznáním vlastního těla, rozvíjením dovedností a radostí z pohybu. Tělu přirozenými cviky se děti učí​​ zdravému životnímu stylu a sebevědomí.​​ Pozitivně ovlivňuje senzomotorický rozvoj dětí a jejich tělesnou i psychickou odolnost.

Výtvarné tvoření arteterapie je úžasná léčebná metoda.​​ Přispívá k rozvoji osobnosti, sebevědomí, k sebepoznání, k harmonizaci osobnosti dětí a k jejich socializaci.​​ Její techniky ve školce využíváme jako prostředek k harmonizaci osobnosti dítěte. Pomáhá také dětem, které se mezi vrstevníky necítí tak, jak by si samy představovaly (děti neklidné, plaché apod.).​​ Jedná se o výtvarné tvoření, při kterém není důležitý výsledek, ale proces tvorby, radost z činnosti.​​ Při malování se děti seznamují s barvami, nezobrazují však konkrétní předměty, ale prožívají svět barev, jejich vznikání a prolínání.

Anglický jazyk hravě.​​ Součást denního režimu a s​​ hudbou​​ učebnicemi s certifikací MŠMT.

Muzikoterapie​​ – „léčba“ hudbou. Motivovaná aplikaci hudby, která má na děti mocný citový vliv, působí náladotvorně, ovlivňuje lidskou psychiku.

Dramatická výchova.​​ Vlastní divadelní představení připravované ve školičce se spoustou nádherných kostýmů, kdy hlavní roli hrají všechny děti a možná i rodiče. Skvělá pro komunikaci, spolupráci, představivost, fantazii, kreativitu a celkový rozvoj osobnosti dítěte.

 

Eurytmie, dítě​​ pohybem zviditelňuje řeč nebo hudbu.​​ Umožňuje dítěti zažívat a prociťovat děje a nálady pohádkového obrazného světa.​​ Léčivě působí na celý organismus, podporuje správný chod životně důležitých orgánů a pomáhá při utváření řečových schopností i při korekci vad ve výslovnosti.

Motorika​​ – kreativní činnosti, keramika nebo Mandaly ze zdravotně nezávadného písku. Technika velmi dobře působí na rozvíjení motoriky, trpělivosti, představivosti, pečlivosti a celkové fantazie. Pomáhá dětem s poruchou pozornosti, dokáže zklidnit i hyperaktivní děti. Je to výborná forma relaxace a celkového psychického uvolnění. Co je asi nejdůležitější, děti to velmi baví.​​ Vlastníme keramickou pec,​​ máme lektory korálkování, malování na sklo aj. Venkovní zahrada je přizpůsobena možnostem kreativity, výtvarným činnostem apod.

Atraktivní exkurze, výlety divadla, plavání, oslavy narozenin dětí, zábavné dny s rodiči.​​ Pravidelné setkávání, zahradní zábavné párty, sváteční odpoledne, maškarní karnevaly, společné dílničky, zdarma DVD s fotkami atd. Chceme vtáhnout do dění ve školce i rodiče dětí.

K veškerým činnostem se snažíme děti co nejvíce motivovat. Naší snahou je vytvářet příznivé prostředí a atmosféru, využívat svátků a narozenin dětí i pečovatelek, společných oslav. Mezi aktivity jsou tak zařazeny narozeninové oslavy, lidové tradice atd.​​ 

 

 

 

 

 

 

 

RYTMUS DNE:

 

7.00 – 8.30 - ranní volné hry a činnosti podle zájmu dětí​​ (plus jedna ze společných činností v programu týdne). Každý měsíc a každý týden na určité téma, námět, motiv.

Při volné hře je důležitá spontánní činnost podle vlastního přání, komunikace mezi dětmi a jejich sociální učení, samostatnost, uvolnění fantazie a hlavně přirozenost.

8.30 – 9.00 – tvořivá dílna, muzikoterapie, arteterapie, divadlo

Techniky ve školce využíváme jako prostředek k harmonizaci osobnosti dítěte.​​ Přispívají k rozvoji osobnosti, sebevědomí, k sebepoznání k jejich socializaci.

9.00 – 9.30 -​​ přivítání dne, komunitní kruh, jóga, zdravé cvičení. Didaktické hry, u kterých se děti učí poznávat, pro všestranný rozvoj.
V tuto dobu probíhá společná činnost zaměřená na posilování pocitu uvolnění, sounáležitosti, sebedůvěry, společného emocionálního prožitku na rozvoj paměti, fantazie a základních smyslů.

9.30 – 9.50 svačinka

Děti pomáhají připravit stůl, mohou se podílet i na přípravě samotné svačinky jako třeba ovocného müsli.

10.00 – 11.45 - pobyt venku
Prožívání proměn zahrady a okolí v různých ročních obdobích, navazování vztahu k přírodě vlastní pomocí při práci na zahradě (sázení, pletí, zalévání, hrabání listí apod.). Kontakt se zvířaty formou krmení a péče a jejich potřeb. Spontánní hry a kreatin na krásném hřišti Sluneční zahrady.

12.00 – 13.00 – hygiena, oběd

Přirozená výuka formou písniček a říkanek hygienickým a společenským návykům, sebeobsluze, společného stolování, úklidu apod.​​ 

13.00 – 14.30 - odpolední odpočinek
Relaxace, spánek, klidový režim. Děti nemusejí vysloveně spát, pěstování ohleduplnosti k ostatním. Jsou však vedeny k odpočinku za doprovodu živého slova (vyprávění, pohádky) nebo relaxační hudby. Protože herní místnost a spací jsou odděleny, možnost klidových her pro větší děti. Přípravka pro předškoláky, pokud nespí.

14.30 – 17.00 – svačina, kroužky, volná hra. Možnost pobytu venku se zvířátky.

 

 

Všeobecná témata při práci s dětmi ​​ 

 

-​​ pracovní dílničky, pěstování na záhonu,​​ chov drobných domácích zvířat ​​​​ využití​​ pranostik,​​ tradic​​ a​​ zvyků​​ pro​​ pohybové,​​ dramatické,​​ hudební,​​ chovné​​ aktivity
-​​ denní aktivity v souladu s okolní přírodou a životem​​ 

- zásady stolování a hygieny. V rámci prevence zubního kazu​​ se​​ děti seznamují se​​ právnou technikou čištění​​ a po obědě si čistí zoubky.

-​​ výtvarné, pracovní a sociální​​ činnosti a dovednosti

-​​ polytechnická výchova,​​ seznamování s​​ různými​​ povoláními, tradičními řemesly,​​ dle​​ ​​ možnosti exkurze ​​ 

-​​ chova k posilování mezigeneračch vztahů a sociálního​​ cítění​​ 

-​​ otužování,​​ pravidelný​​ a dlouhodobý​​ pobyt a pohyb na​​ čerstvém​​ vzduchu, sportovní ​​ aktivity​​ 

-​​ rozvoj řeči, možnost výuky​​ cizího jazyka​​ 

-​​ pravidelné zájmové aktivity dle zájmu rodičů​​ 

-​​ přání a oslava narozenin dětí

-​​ maximální​​ spolupráce​​ s​​ rodinou​​ dětí,​​ schůzky​​ s​​ rodiči​​ ​​ společ​​ rozhovory,​​ spoluúčast​​ rodičů​​ na​​ plánování​​ programu,​​ hry​​ rodičů​​ s​​ dětmi,​​ tvořivá​​ odpoledne​​ s​​ rodiči​​ a​​ přáteli,​​ vzdělávací a​​ kulturní akce​​ v​​ DS.​​ 

 

Spoluúčast rodičů

Vstřícné společenství​​ rodičů,​​ dětí​​ a​​ pracovníků​​ DS​​ je jednou​​ ze​​ základních​​ podmínek úspěšné a smysluplné​​ práce​​ DS.​​ Vzájemnou​​ informovanost, diskrétnost i​​ důvěru​​ považujeme za​​ slušnost.​​ Jsme​​ ochotni​​ k​​ individuální​​ konzultaci,​​ hledání​​ společného​​ postupu​​ v řešení​​ případného problému.​​ Usilujeme o vzájemnou spolupráci, otevřenost, vstřícnost a porozumění. DS podporuje rodinnou výchovu, respektuje ji a pomáhá rodičům v péči o dítě. Spolupráce funguje na základě partnerství, se zachováním důvěryhodných informací o rodině.​​ 

Rodiče​​ jsou​​ o​​ chodu​​ skupiny,​​ týdenním​​ a​​ měsíčním​​ plánu,​​ veškerých​​ akcích​​ informováni​​ buď​​ ústně​​ osobně,​​ telefonicky,​​ e-maily, sms zprávami​​ a informač​​ nástěnkou​​ apod.​​ Rodiče​​ jsou do dění​​ DS zapojováni měsíčními​​ odpoledními​​ akcemi​​ pro​​ rodiče, oslavami narozenin apod.​​ Společ​​ sbíráme​​ zeleninu a ovoce pro zvířátka.​​ Našich přátelských setkání se mohou účastnit take sourozenci, prarodiče​​ a​​ přátele​​ dětí.

Rodičovské schůzky se konají čtvrtletně, v případě potřeby jinak.​​ První a poslední rodičovská schůzka ve školním je povinná.

 

 

4.​​ VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ​​ ČINNOSTI

 

V​​ DS​​ se​​ snažíme​​ pracovat​​ tak,​​ aby​​ děti​​ postupně​​ a​​ přirozeně​​ poznávaly​​ a​​ rozvíjely​​ se​​ v jednotlivých oblastech ​​ dětské osobnosti. ​​ 

 

-​​ Biologická oblast ​​​​ 

Dítě​​ poznává a​​ uvědomuje si​​ svoje​​ tělo.​​ Samostatně vykonává​​ základní denní​​ činnosti a potřeby.

 

-​​ Psychická oblast ​​​​ 

Dítě poznává​​ a​​ uvědomuje​​ si​​ svoji identitu.​​ Učí​​ se vyjádřit​​ své​​ přání a​​ pocity.​​ Přiměřeně​​ řeší své problémy​​ a uvědomuje​​ si je.​​ Dokáže spolupracovat​​ a​​ na určitou​​ dobu​​ se soustředit​​ na​​ danou​​ činnost.

 

-​​ ​​ Interpersonální oblast ​​​​ 

Dítě​​ navazuje​​ kamarádské​​ vztahy.​​ Učí​​ se​​ bez​​ zábran​​ slovně,​​ srozumitelně​​ i​​ neverbálně

komunikovat.​​ Postupně​​ i​​ vystupovat​​ na​​ veřejnosti.​​ Vědomě​​ se​​ učí​​ naslouchat.​​ Dokáže ​​ přijmout​​ autoritu​​ cizí osoby.

 

-​​ Sociálně kulturní oblast

Dítě​​ respektuje​​ pravidla.​​ ​​ Učí​​ se​​ sociálním​​ rolím.​​ Učí​​ se tradicím rodného kraje​​ i​​ české země​​ s jeho specifickými zajímavostmi.

 

-​​ Environmentální oblast​​ 

Dítě​​ poznává​​ různorodost​​ nejbližšího​​ okolí,​​ učí​​ se​​ poznávat​​ odlišnosti​​ světa​​ od​​ domova.​​ Všímá​​ si a učí se respektovat nezbytnost zdravého životního prostředí ve všech společenstvích.

 

-​​ Pracovní oblast

Dítě​​ se​​ učí​​ poznávat zaměstnání​​ nejen svých rodičů.​​ Seznamuje​​ se​​ druhem​​ práce​​ manuální a duševní.​​ ​​ Kulturní​​ a sportovní.​​ Dovídá​​ se o druzích​​ řemesel a rozmanitosti​​ lidské​​ práce. Má​​ možnost​​ vidět​​ a​​ vyzkoušet​​ si příležitostné​​ činnosti​​ v​​ rámci obce a okolí.​​ V​​ podmínkách​​ DS​​ se​​ učí​​ zacházet​​ s​​ pracovními​​ pomůckami​​ (koště,​​ utěrka,​​ vařečka,​​ kladivo,​​ hrábě,​​ motyčka,​​ nůžky, ​​ štětec). Ovládá​​ jednoduc​​ úklidové​​ práce,​​ je​​ vedeno​​ k​​ pořádku,​​ čistotě,​​ neplýtvání​​ vodou a rozličným pracovním materiálem.

 

Při​​ naplňování​​ záměrů​​ DS​​ je​​ postupováno didakticky​​ na​​ principu​​ vzdělávací​​ nabídky,​​ na​​ individuální volbě​​ a​​ na​​ aktivní​​ účasti​​ dětí.​​ Při​​ jednotlivých​​ činnostech​​ je​​ kladen důraz​​ na​​ prožitek​​ dítěte,​​ pocit​​ úspěšnosti​​ a​​ zpětnou​​ vazbu​​ přímých​​ zážitků.​​ Na​​ vzájemné​​ sdílení,​​ kooperativní učení​​ hrou a pohybovými aktivitami,​​ experimentování, práci​​ s​​ knihou​​ a kreativními potřebami,​​ využívání​​ přirozených situací individuální a skupinovou​​ činností. ​​ 

V​​ rámci výchovy a vzdělávání hraje velkou roli věk dětí. ​​ U​​ dvouletých​​ dětí je aktivita zaměřena na učení sebeobslužných​​ činností​​ v oblasti​​ hygieny,​​ stolování,​​ rozvoj​​ řeči,​​ hrubé​​ i jemné​​ motoriky​​ a možnosti​​ organizované​​ hry.​​ U starších​​ dětí​​ je​​ dbáno na​​ jejich​​ samostatnost​​ při​​ oblékání a​​ svlékání, údržby a​​ uložení prádla a​​ obuvi, společné přípravy svačinek, krmení zvířátek a péči o záhonky.​​ ​​ Je​​ rozvíjena​​ a​​ posilována​​ hrubá​​ a​​ jemná​​ motorika,​​ rozvoj​​ správné​​ řeči,​​ zvyšování​​ slovní​​ zásoby.​​ ​​ Formou​​ psychomotoricch​​ her učíme​​ překonávat​​ ostych​​ a​​ obavu.​​ U dětí předškolního věku dbáme na kvalitní předškolní vzdělávání.

 

 

5.​​ VÝCHOVNÉ A VZDĚLÁVACÍ​​ AKTIVITY

​​ 

Plán výchovy a péče vychází z Rámcového vzdělávacího program pro předškolní vzdělávání, je však upraven pro podmínky DS rodinného typu​​ a pro heterogenní skupinu​​ dětí od dvou do šesti let. V rámci plánu výchovy a péče je kladen velký důraz na věk dětí.

Nejdůležitější aktivita dětí je hra. Tou se děti učí a je to jejich “práce”.​​ Jedním​​ z​​ prostředků​​ rozvoje​​ osobnosti​​ je​​ didaktická​​ a​​ psychomotoric​​ hra,​​ čili názorná hra, u které se děti učí poznávat.​​ Napomáhá​​ rozvíjet​​ tělesnou​​ i​​ emocionální​​ zralost​​ díky​​ sociálním​​ vazbám.​​ Tyto​​ podporují​​ myšlení,​​ představivost,​​ schopnost soustředění, hledání řešení problému a vzniklé​​ aktivní situace.​​ Vedou k blízkým​​ kontaktům, spolupráci a​​ začlenění se​​ do​​ kolektivu. Napomáhají pocitu vzájemné společné​​ důvěry i uvědomování sebe samého.​​ Cílem rozumové výchovy je rozvíjet výše jmenované oblasti a veškeré dovednosti souměrně.​​ Získat si zájem dítěte – motivovat ho.​​ Důležitým bodem je​​ společný​​ komunitní kruh, ve kterém se děti učí projevovat své pocity a potřeby a navazují komunikační vztahy.

V DS je umístěna nástěnka, která znárorňuje jednotlivé tématické bloky (roční období) rozdělené na tématické celky po celý rok. Ve třídách se vzdělávacím programem si každá třída tyto celky rozpracuje do měsíčních a týdenních projektů tak, aby byly naplňovány cíle, vzdělávací nabídka a rozvíjeny​​ kompetence s ohledem na věkové a sociální složení dětského kolektivu. Tyto plány jsou flexibilní, je dána určitá možnost vlastního výběru, uspořádání, doplňování, improvizace.

Motivace těchto bloků vychází z ročního období, lidových tradic a zvyků, společenských událostí, přírodních situací, chování k životnímun prostředí a každodenní reality, kterou děti prožívají. Děti tak vnímají skutečnosti v přirozených souvislostech, vzdělávacím potřebám a možnostem dětí předškolního věku. Spontánní a​​ řízené řinnosti prostupují jednotlivými časovými bloky tak, aby bylo možné v co největší míře vyhovět zájmům a potřebám dětí.

K pozorování a poznávání přírody a chápání její důležitosti pro život člověka využíváme podmínky, které nabízí samotná zahrada DS se zvířecí farmou, záhonky a sadem.​​ Častým pobytem v přírodě a mezi zvířáty je dětem poskytována příležitost, aby se učily vnímat přírodní prostředí všemi smysly a současně ve spojení se silnými prožitky vlastní úspěšnosti takového charakteru, že take ony něco dovedou, že​​ i​​ jejich zásluhou je přirodě lépe, že mají svůj podíl na dobré situaci. Každodenní pobyt v přírodě je garantem zdravého utváření osobnosti dětí. Mohou se inspirovat ke hře různými přírodními materiály, samotnými zvířaty​​ i​​ vypěstovanou zeleninou, ovocem a bylinkami, to vše podceňuje jejich tvořivost. Děti se tak učí​​ zcela přirozeným způsobem zákonitostem přírody, a proto se v nich už odmalička rozvíjí pocit zodpovědnosti a sounáležitosti vůči všemu živému.

Intenzivní pobyt dětí venku a v přírodě vytváří rámec zdravého životního stylu. Děti mají dostatek pohybu, což zvšuje jejich fyzickou kondici. Proměnlivost přírody a počasí přináší psychickou odolnost, empatii a silnější imunitní system, zvyšuje jejich potřeby vnímat potřeby svého těla a tím​​ i​​ jejich samostatnost.

Rovněž​​ vzdělávání ve vnitřních třídách velmi svědčí také dětem alergickým a astmatickým, a to​​ díky čističce a ionizátoru vzduchu.

 

MATA PRÁCE​​ S​​ DĚTMI​​ PODLE​​ RNÍCH OBDOBÍ ​​ 

 

JARO​​ 

 

Zima odchází, příroda se probouzí

Změny v přírodě

Jaro​​ na naší farmě mezi zvířátky

Jaro na zahrádce – vstávej semínko holala

Apríl a počasí ​​​​ 

Ovoce a zelenina, to je zdraví, to je síla

Co to slyším?​​ Zvuky přírody

Zvířátka – mláďátka​​ 

Symboly a barvy jara

My jsme malí zahradníci

Den​​ Ze

Velikonoce - tradice a zvyky.​​ Hody hody doprovody

Jarmark

Doprava​​ –​​ Pozor, červená!

Čáry máry,​​ aneb rej​​ čarodějnic

Moje maminka​​ -​​ Svátek matek

Když všechno kvete, pučí a roste

 

LÉTO​​ 

 

I my děti máme svůj svátek!

Sportem ku zdraví, ve​​ zdravém těle, zdravý duch

Hlava, ramena, kolena palce… lidské tělo

Květiny kolem nás

Z​​ pohádky do pohádky

Ten dělá to a ten zas tohle,​​ aneb poznáváme řemesla

Letní​​ olympiáda

Léto –​​ čas koupání, výletů a dovolených

Už se těším do školy​​ – pro předškoláky

Hurá prázdniny!

 

 

PODZIM

 

Vítámě tě ve Školičce na farmě!

Všichni jsme​​ kamarádi

Pane, pojďte si hrát!

Naše zvířátka

Na zahradě

Na farmě

Co ukrývají záhonky

Co ukrývají stromy

Barvy a dary podzimu -​​ sbíráme nejen ovoce

Hostina pro zvířátka

Hrajeme si s větrem – výroba a pouštění draků

Rozsviťe lampiony!

 ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​​​ Halloweenské tradice

 ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​​​ Příroda se ukládá k spánku

 ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​​​ Martin na bílém koni – legendy a pohádky

 

 

ZIMA ​​​​ 

 

Vánoce,​​ Vánoce přicházejí – povídání, výzdoba,​​ cukroví, dárky

Vánoce u nás a ve světě

Nový rok a Tři králové

Zimní hry a sporty, aneb stavíme sněhuláka

Zvířata v zimě

Ptáčci ťukají na okýnko

Když zima kraluje​​ a mráz maluje na okna

Pohádková zima

Pečujeme o své zdraví

Když mrzne a sněží​​ -​​ zimní radovánky

Hudební nástroje, aneb tluče bubeníček

Vyrábíme masky

Chystáme se na karneval

Masopust

Zimní​​ olympiáda

 

 

 

Jednotlivé​​ měsíč​​ a​​ týdenní​​ plány​​ a​​ činnosti​​ DS​​ Školička na farmě​​ jsou​​ součástí​​ Individuálního​​ vnitřního​​ měsíčního​​ plánu.​​ Každý​​ den​​ se​​ pravidelně​​ opakují​​ aktivity​​ jako​​ je​​ vítání​​ dne,​​ komunitní​​ kruh,​​ cvičení,​​ péče o zvířata a záhonky,​​ vycházka,​​ relaxace.​​ Denně​​ zpíváme,​​ hrajeme​​ si​​ společně,​​ podporujeme​​ individuální​​ a​​ neřízenou​​ hru, posloucháme​​ hudbu,​​ tvoříme výtvarně a pracovně. Nenásilnou​​ formou,​​ aktivně​​ příležitostně​​ učíme​​ děti​​ základním​​ výrazům​​ v​​ anglickém​​ jazyce.​​ Děti​​ mohou​​ poslouchat​​ dětské​​ sničky​​ v​​ angličtině.

 

6.​​ EVALUACE

Po ukončení​​ týdenního​​ tématu,​​ který je písemnou​​ formou​​ umístěn​​ na informač​​ nástěnce,​​ pečující​​ osoby​​ zhodnotí,​​ zda​​ se​​ děti​​ dostateč​​ seznámily​​ nebo​​ naučily​​ jeho​​ obsah,​​ a​​ jak byly​​ splněny zadané úkoly.

Pečující​​ osoby​​ zhodnotí​​ využití​​ vhodných​​ forem​​ řízených​​ činností,​​ náročnost​​ zvolené​​ činnosti,​​ pomůcky, individuální​​ přístup k dítěti, zájem dětí o dané téma,​​ náročnost tématu na jeho​​ realizaci.

Po​​ ukončení měsíčního tématu podobným​​ způsobem hodnotí​​ pečující osoby splnění​​ cíle a​​ písemnou formou zaznamenávají zjištěné postřehy.

Čtvrtletně evidujeme tělesné změny dětí formou zápisu změny hmotnosti a růstu dítěte.

Výsledky​​ chovy​​ a​​ vzdělávání,​​ jednotlivé​​ pokroky​​ a​​ aktivity​​ dětí​​ jsou​​ průběžně zaznamenávány​​ a​​ rodiče​​ informováni​​ o​​ úspěchu​​ dítěte.​​ Pracovní​​ listy,​​ výroky​​ dětí,​​ obrázky​​ a​​ výrobky​​ jsou​​ pravidelně​​ vystavovány​​ v​​ prostorách​​ šatny,​​ chodby​​ a​​ třídy.​​ Dále​​ jsou​​ uschovávány​​ do složek portfolia,​​ označených jménem dítěte a zakládány na dobu​​ jednoho​​ roku.​​ Na​​ konci​​ školního​​ roku​​ jsou​​ předány​​ rodičům.​​ Po​​ vzájemné​​ dohodě​​ s​​ rodiči fotodokumentujeme​​ pracovní,​​ kulturní,​​ sportovní​​ a​​ společenské​​ aktivity​​ v​​ DS.​​ Aktuální​​ události prezentujeme na stránkách​​ DS​​ Školička na farmě.

 

 

V​​ Ostravě​​ dne 1.7.2018

Zpracoval: vedoucí DS, Ivana Zelinová