PLÁN VÝCHOVY, PÉČE A
VZDĚLÁVÁNÍ
Dětská skupina Školička na farmě – Sluneční zahrada
Polanecká 50/31, Ostrava-Svinov, 721 00, tel. 724 014 649
www.skolickanafarmě.cz
Obsah:
1. IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE
2. VÝCHOVA A PÉČE
3. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ
4. VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ ČINNOST
5. VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ AKTIVITY
6. EVALUACE
1. IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE
Sídlo: DS Školička na farmě
Polanecká 50/31
721 00 Ostrava-Svinov
Telefon: 724 014 649
E-mail: skolickanafarmě@email.cz
Webové stránky: www.skolickanafarme.cz
Zřizovatel: Tábory v Beskydech,z.s.
Kosmonautů 334
735 81 Bohumín
IČ: 22740741
Kapacita DS: 24 dětí
2. VÝCHOVA A PÉČE
Dětská skupina (dále jen DS) zajišťuje hlídání, výchovu a vzdělávání dětí od 2 let do zahájení povinné školní docházky. Výchova, vzdělávání a péče je zajištěna v nově vystavené budově, která odpovídá podmínkám pro stavbu rodinného domu. Prostory budovy a přilehlé zahrady splňují stavební, hygienické, provozní a bezpečnostní požadavky, vyplývající ze zákona č. 247/2014Sb. o poskytování služby péče o dítě v DS a vyhlášky 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz pro výchovu a vzdělávání dětí v DS v platném znění. Provoz DS probíhá v pracovní dny od 7.00 do 17.00 hodin. Činnost DS Školička na farmě prošla registrací MPSV jako poskytovatel péče o děti v dětské skupině podle zákona č. 247/2014 Sb.
Hlavním cílem výchovy, vzdělávání a péče o děti v DS Školička na farmě je naučit děti základním pravidlům šťastného a spokojeného života. Uvědomit si radost ze sebe samotného a prožít dobrý pocit z ostatních. Dbát na rozvíjení přirozené osobnosti dítěte, v závislosti na jeho věku a individualitě. Navrátit městské děti zpátky do přírody přirozenou péčí s pocitem zodpovědnosti o zvířata, zeleninu i rostliny.
3. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ
1. Věcné podmínky
Prostory DS Školička na farmě se nacházejí v nově vystaveném domě. Děti jsou rozděleny po 12 do dvou tříd dle věku. V přízemí se nachází šatna pro 12 dětí, které využívají prostory hrací místnosti v přízemí. Současně šatna slouží pro přezutí dalších 12 dětí, které mají denní i spací místnost v 1. patře. Druhé dveře šatny navazují na vstup do hygienického zařízení a umývárny, které je opatřeno dětskými WC, dětskými umyvadly, sprchovým koutem, nočníky a přebalovacím pultem.
Denní – hrací místnost je prosluněna velkými okny směřujícími k jihu, nově vybavená a vymalovaná krásnými pohádkovými motivy i stromem života. Děti mohou během volné činnosti využít koutky aktivit s dostatečným množstvím podnětných hraček, kdy klademe důraz na dřevěné, edukační, didaktické a interaktivní hračky, díky kterým děti rozvíjejí své schopnosti, jako motoriku, prostorovou představivost, zrak, zručnost a sluch, zároveň nemají pocit, že se učí, protože si hrají.
S třídou je propojena také kuchyňka a přípravna jídel kvalitně vybavená lednicí, myčkou nádobí, mikrovlnkou, dvojřezem a el. sporákem s troubou nejen na pečení buchet.
Dbáme na to, aby děti měly během odpoledního odpočinku, zejména ty mladší, dostatečný klid. Proto je spací místnost s 12 dřevěnými lůžky chodbou oddělena od třídy.
Mezi šatnou, hrací a spací místností je další chodba ve tvaru čtverce, kde mají svůj domov v klecích, teráriu nebo akváriu malá domácí zvířátka jako rybičky, křečci, pískomilové, činčily, osmak a zcela nealergenní studenokrevní milí živočichové jako chameleon nebo agamy.
Naprosto stejné prostory jsou také v 1. patře, které slouží pro 12 dětí starších 3 let.
Školička má dva vchody. Jeden je přímo k šatně a druhým vycházejí děti na oplocenou velkou zahradu s dětským hřištěm, které je bezprostředně spojenou se zahrádkou a zvířecí farmou. Na ni navazuje rozsáhlý sad s ovocnými stromy s krmítky pro ptáčky a malým kopcem vhodným třeba k zimním radovánkám na bobech.
Venkovní zatravněné dětské hřiště tvoří dvě části – pro větší a pro menší děti. Pohádkovou sluneční zahradu tvoří kvalitně vybavené hřiště plné skluzavek, houpaček, dřevěných domečků, pískovišť, venkovních hraček a děti mohou uplatnit svoji kreativitu např. v rámci kreslících tabulí. Vybavení je uzpůsobeno každému věku, tedy i dvouletým dětem. Součástí je zpevněná část a posezení (dřevěné stoly a lavice) pro děti i jejich rodiče. S dětmi se budeme snažit být co nejvíce venku, proto i dílničky a kreativ mohou díky tomuto vybavení probíhat na čerstvém vzduchu pod širým nebem. Stejně tak společné aktivity a oslavy s rodiči.
V „pracovní“ zahrádce děti zase pečují o záhonky určené pro pěstování a sklizeň zeleniny, květin i bylinek a ovocné stromy a keře. Nebude jim cizí sázení, pletí, zalévání, hrabání listí apod.
Třetí část tvoří samotná zvířecí farma tvořená čtyřmi oplocenými a oddělenými částmi s krásnými dřevěnými domečky pro zvířata. Domov v nich mají slepičky, králíci, morčata, kachničky, ovce a kozy. Časem přibudou další zvířata. Děti mají po chodníčku možnost přímého vstupu do jednotlivých kotců, kde mohou zvířata krmit, pečovat o ně a být s nimi v bezprostřední blízkosti. Svůj domov tam má i kočička a ve vodní části také vodní želvy.
K všeobecnému rozvoji dětí denně využíváme další přirozené zahrady o rozměru cca 2500 m². Učíme děti dívat se kolem sebe, pozorovat změny v přírodě a následně je vést k lásce k přírodě neživé i živé. Snažíme se děti vychovávat k přirozené potřebě ochrany života ve všech jeho formách.
2. Životospráva
Stravu dovážíme ze Školní jídelny ZŠ a MŠ Ostrava-Svinov, která zajišťuje dětem obědy. Svačiny dopolední a odpolední v DS připravujeme sami a upravujeme je podle individuálních potřeb dětí. Dbáme na stravu podávanou dle zásad zdravé výživy, k níž děti vedeme přirozenou cestou. Díky názorným ukázkám v zahradě si děti ověří fungování přírody a třeba vlastnoručně vypěstovaná zelenina nebo posbírané ovoce podpoří jejich chuť zdravě jíst. Mezi jednotlivými jídly jsou dodržovány vhodné intervaly.
Naším záměrem je, aby stolování vnímaly také jako společenský akt. Děti učíme zdravému stravování, které je součástí zdravého životního stylu. Před obědem se děti zklidní společnou říkankou a následně si popřejí dobré chutnání. Do jídla nejsou nuceny. Méně známé nebo oblíbené pochutiny jsou jim popsány a vysvětlena jejich hodnota. Děti jsou vedeny ke společenskému stolování a k samostatnému jezení. Menším dětem je napomáháno např. pokrájením masa, ale následně konzumují samy. Děti se společně podílí na přípravě svačinek, müsli i pečení bábovek, stolování atd.
Pitný režim je zajištěn celodenně. Střídají se lehce ochucený nebo neslazený čaj, ovocné šťávy, voda s citronem. Z našich kohoutků teče jen zdravá voda. Jsou totiž opatřeny speciálními filtry. Stát upravuje povrchové vody chemicky podle normy. Chemické znečištění vody nelze převařením odstranit. Naší prioritou je odstranit z vody tuto chemii pomocí velmi kvalitních filtrů a dětem tak zajistit kvalitní pitnou vodu. Čistá voda je pro lidský organizmus více než prospěšná.
Odpoledního spánku využívají zejména malé děti, ostatní podle potřeby mohou odpočívat a po vyslechnutí pohádky mohou zvolit odpočinkový program. Respektujeme individuální potřeby aktivity, spánku a odpočinku jednotlivých dětí, proto máme oddělenou spací místnost od herní, kde pro dobu odpočinku máme relaxační kout a čtenářský koutek.
3. Psychosociální podmínky
DS se snaží všestranně rozvíjet osobnost dítěte ve všech oblastech psychosociálního a fyzického vývoje. Fungování je založeno na pocitu spokojenosti jak u dětí, tak dospělých. Děti pobývají v přátelském a rodinném prostředí, které respektuje jejich věkové a individuální potřeby a napomáhá jejich uspokojování. Volnost a svoboda dětí je vyvážena dodržováním nezbytných předem dohodnutých pravidel.
Pečující osoby jsou pedagogové, vychovatelé, chůvy nebo zdravotníci vyplývající se zákona 247 o Dětské skupině.
Naší snahou je, aby se děti cítily jistě a bezpečně, aby v případě potřeby se mohly s důvěrou na pečující osoby obrátit. Pečující osoby jsou jím učitelem, chůvou a hlavně kamarádem, který je provází celým dnem a reaguje na jejich potřeby. Celý pracovní tým DS se snaží svým přístupem, chováním a jednáním být dětem vždy přirozeným vzorem. Pedagogové se snažé respektovat potřeby dětí, reagují na ně a napomáhají v jejich uspokojování.
Nově příchozí děti mají možnost postupně se adaptovat na nové prostředí. Snažíme se, aby třída byla pro děti kamarádskýmm společenstvím. Všechny děti mají ve školce rovnocenné postavení. Podporujeme spolupráci mezi dětmi. Volnost a osobní svobodu dětzí vyvažujeme nazbytnou mírou omezení, vyplývajících z nutnosti dodržovat potřebný řád i pravidla soužití. Dbáme na to, aby se mezi dosplěými a dětmi projevovala vzájemná důvěra, tolerance, ohleduplnost, zdvořilost a vzájemná pomoc a podpora.
Respektujeme přirozené potřeby dětí, jejich věk, individualitu a zvláštnosti. Děti povzbuzujeme pochvalou a pozitivním hodnocením. Dbáme na to, aby děti měly dostatek prostoru k adaptaci v novém prostředí, mezi cizími dětmi i učiteli. Často je to vůbec poprvé, co jsou ve společnosti ostatních dětí bez rodičů a mimo domov. Pracujeme s nimi v přátelské atmosféře, v bezpečném rodinném prostředí, blízké tomu, jaké znají z domova. Podporujeme jejich zdravé sebevědomí cestou přirozené výchovy.
Vytváříme harmonické, estetické a bezpečné prostředí ve skupiních s rovnocenným a ohleduplným zacházením za jasně nastavených pravidel, se zachováním vlastního soukromí, s poskytováním nadstandartní péče o děti. Nadané a talentované děti rovněž podporujeme v jejich nadání formou individuální péče.
Děti nejsou přetěžovány ani neurotizovány nepřiměřeným spěchem. Děti jsou vedeny sociální nápodobou přirozeného vzoru pedagoga k požadovaným zdvořilostním návykům, k týmové spolupráci a kamarádským vztahům. Komunikace mezi dospělými a dětmi je přirozená a nenásilná.
Profeisonální pedagogický tým by měl být vstřícným, emaptickým, komunikativním, podporujícícm, přímým, hodnotícím, symaptizujícícm, naslouchajícím jednání a řeči těla dítěte, který podporuje jeho všestranný rozvoj při akceptování jeho přirozených vývojových specifik.
Dětem je umožněno donést si z domova oblíbenou hračku nebo polštářek. Veškeré aktivity jsou organizovány tak, aby děti byly podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, aby se zapojovaly do organizace činností, pracovaly svým tempem. Děti musí mít dostatek času na hru nebo aktivitu, aby ji mohly svobodně dokončit nebo v ní pokračovat.
Denně jsou zařazovány zdravotní a pohybové aktivity, výchovně – vzdělávací činnosti, pobyt venku – vždy s ohledem na okamžitý stav ovzduší a počasí (inverze, mráz -10 stupňů, náledí, silný vítr).
Naším cílem je, aby DS byla pro dítě zdrojem radosti, pohody, spokojenosti, ohleduplnosti, důvěry a bezpečí. Místem jeho příjemných osobních setkání a zkušeností, se vzájemnou tolerance a pomocí, s rovnocenným zacházením, nezesměšňováním a nepodceňováním osobností dítěte, s individuálním přístupem pečujících osob, jejichž snahou je, aby se děti cítily v DS spokojeně, jistě a šťastně.
Prostředí DS je přizpůsobené rovněž dvouletým dětem, tedy bezpečné a strukturované, jasně orientované a vhodné k učení základních návyků. Přizpůsobeny jsou rovněž podmínky pro sebeobsluhu dvouletých dětí jako je přístup k záchodlům a umyvadlům, které splňují hygienické parametry co do velikosti a umístění do výšky. Stejně tak je DS dobře vybavena podnětnými hračkami a materiálem, včetně zázemí pro děti starších tří let.
Do DS přijímáme děti zdravé, bez zjevného onemocnění. Pečující osoby nesmí podávat dětem jakékoliv léky, pouze ve výjimečných případech, a to na základě písemného souhlasu zákonných zástupců (s touto skutečností formou interního sdělení informují vedení DS).
4. Organizace vzdělávání
Provoz DS Školička na farmě je umožněn od 7.00 do 17.00 hodin. V případě individuální potřeby a domluvy je možno provoz upravit.
Denní řád ve skupince je pružný s ohledem na individuální potřeby dětí a jejich věk. Střídají se volné chvíle k hraní s řízenou činností a s odpočinkem. Respektujeme a improvizujeme podle individuálních potřeb dětí. Snažíme se o vyváženost spontánních, volných a řízených činností. Během dne zařazujeme jak volnou hru, pobyt na čerstvém vzduchu, tak organizovanou činnost a odpočinek.
V naší DS děti nezískávají informace odtržené od životní reality, tedy pouze zprostředkovaně pomocí slov a obrazů. Avšak naopak se učí především přirozenou cestou na základě vlastních prožitků spojujících je s přírodou. V prostoru pro přirozený rozvoj fyzických a psychických potřeb a dovedností dítěte. Ucelené vzdělávání přirozenou cestou pak aktivně rozvíjí všechny jejich smysly. To, že děti lépe chápou souvislosti, jim přináší nesmírné bohatství. Dochází k posilování jejich zdravého sebevědomí do dalšího života. Děti jsou nápadité, tvůrčí, komunikativní, tolerantní a nebojácné.
Učíme děti říct svůj požadavek, potřebu a nebát se vyslovit svoje přání a pocit. Umět poděkovat, omluvit se a začlenit se do skupiny. Respektujeme individualitu dítěte a možnost neúčastnit se dané aktivity nebo činnosti.
Vzdělávací program Čtyři roční období, aneb Rosteme spolu je propojen s prostorem rozlehlé zahrady se zvířecí farmou, záhonky a ovocným sadem, která sloučí ke každodenní volné hře, ale i společné práci. Důraz je kladen na prožitkové učení - na přirozený koloběh života a čtyři roční období - rytmus dne, týdne a roku s důrazem na tradiční svátky, chod farmy a život v komunitním společenství. To vše totiž poskytuje dětem bezpečí, dává pochopit vzájemnou celistvost života. Střídání ročních období chápeme ve spojení s proměnami přírody, lidskou činností, zvyky a tradicemi. Vytváření správného vztahu ke zdravému stylu života a kladnému vztahu k přírodě. Děti získávají pocit sounáležitosti s přírodou a učí se chápat, že svým chováním ji mohou zachránit, nebo naopak zničit. Přírodní zahrada tak slouží jako nepostradatelná a zcela ideální učební pomůcka a je ideálním prostředím, jak těchto dovedností u dětí dosáhnout.
Venkovní prostředí poskytuje dětem nepřeberné množství podnětů i možností k osobnostnímu růstu. Dětem nabízíme hraní a výuku v přírodní zahradě, která rozvíjí tvořivost, samostatnost, spolupráci, kreativitu, fantazii, přirozené pohybové dovednosti a jejich zdraví. Pohádková sluneční zahrada je rozdělena na herní část s krásně vybaveným dětským hřištěm pro menší a větší děti, houpačkami, skluzavkami, dřevěnými domečky, pískovišti aj. i možnosti kreativity například dílničky a pro výtvarnou činnost.
V „pracovní“ zahrádce děti zase pečují o záhonky určené pro pěstování zeleniny, květin i bylinek a ovocné stromy a keře. Díky názorným ukázkám v zahradě si toho děti mnoho zapamatují o fungování přírody. Nebude jim cizí sázení, pletí záhonků, zalévání, hrabání listí apod. Naučí se pěstovat zeleninu, čímž přirozeně rozvíjíme jejich zdravý životní styl. Naučí se i pocitu odpovědnosti – když zeleninu nebo kytku nezalijí, tak zvadne.
Děti samy objeví, že i své pokrmy si mohou vypěstovat. Mohou tak zažít proces vzniku jejich potravy. Od zázraku klíčení semínka, přes péči o rostoucí rostlinu, až po sklizeň a následné zpracování. Vlastnoručně vypěstovaná zelenina ve svém důsledku podpoří chuť jíst zdravě. Pozorování a pochopení přírodních dějů děti povede odmalička k jejich respektu k přírodě a je dobrý základem pro dosažení souladu s přírodou.
Malé předškolní děti v naší DS vše reálně vidí a prožívají na vlastní kůži, ne jen formou nějaké hry. I jejich pokusy o pěstování zeleniny, květin a bylinek, včetně starání se o zvířata jsou opravdové, neboť je skutečně prožívají. Postupným objevováním si děti uvědomují, co nám Země dává za bohatství v rostlinách a zvířatech a jak je někdy náročné získat potravu. To vše dítě vnímá pouze za předpokladu, že je aktivním členem při výsadbě,
sklizni a výrobě jídla nebo při péči o zvířata.
Zdravou formou kombinujeme pozitivní přístup k waldorfské pedagogice předškolního věku, Montessori, enviromentální výchově a prožitkovému učení Čtyři roční období a Rosteme spolu. Nesoustřeďujeme se tedy útlocitně na konkrétní vzdělávací metodu, která může být mnohdy i jednostranně zaměřená a využíváme i principy J.A. Komenského.
Budoucí vývoj každého jednotlivého dítěte záleží na zdravých zkušenostech v prvních sedmi letech života. Atmosféra láskyplné vřelosti a vedení, která vytváří radost, úžas a úctu, podporuje tak zdravý vývoj dítěte. Nejzákladnějším aspektem práce s malými dětmi je vnitřní přístup učitele, který poskytuje předobraz pro dětskou nápodobu. Pro jeho celoživotní emocionální, intelektuální a spirituální růstu.
Waldorfská pedagogika vychází z antropologie Rudolfa Steinera (1861-1925), která si všímá zákonitostí vývojových kroků dítěte a mladého člověka, proměn a rozvoje jeho vztahu ke světu a jeho schopnosti učit se. Na základě Steinerovy antropologie vzniklo od roku 1919 na celém světě několik tisíc pedagogických a léčebně-pedagogických zařízení. Základním smyslem je přizpůsobit se potřebám a postupně se rozvíjejícím schopnostem dítěte.
Toto waldorfské vzdělávání, které je založené na pochopení vývoje lidské individuality, nabízí ochranu a respekt důstojnosti dětství. Zahrnuje porozumění postupnému vývoji. Nejdůležitější aktivitou malých dětí je jimi iniciovaná a řízená hra, zvaná též volná. Je ve skutečnosti prací malého dítěte a umožňuje mu zažívat a pochopit svět a život s vědomím, že Země je živoucí organismus.
Malé dítě se učí skrze nápodobu, smyslové zkušenosti – prožitky a pohyb. Zaměření se na skutečné, reálné zkušenosti namísto umělých, virtuálních, podporuje dítě k budování zdravého vztahu se světem. Umělecké a kreativní činnosti jako hudba, rytmické hry, vyprávění nebo malování pěstují zdravý rozvoj představivosti a tvořivosti. Smysluplné praktické činnosti jako zahradničení, starost o zvířátka, vaření, pečení a péče o domácnost poskytují příležitosti k rozvoji postupně se rodících lidských schopností.
Montessori vzdělávání je založeno na myšlence, že děti jsou schopny vlastního maximálního rozvoje, pokud jsou podporovány v prostředí, které je v každé fázi jejich vývoje přesně šito na míru jejich potřebám. Na porozumění tomu, jak nejlépe podporovat přirozený vývoj.
Každý měsíc děti prožijí tematicky sestavený celek z písniček, říkadel, her, pohybových aktivit, tvoření aj. Jde o přirozený rozvoj fyzických a psychických potřeb a dovedností dítěte v prostředí přírody, která je ideálním místem pro všestranný vývoj. Dítě tak může díky vhodnému okolí rozvíjet samostatně své emoční, sociální, motorické a kognitivní schopnosti. Ucelené vzdělávání přirozenou cestou aktivně rozvíjí všechny smysly a potřeby dětí přispívá k posilování jejich zdravého sebevědomí do dalšího života. Děti pak lépe chápou souvislosti, jsou tvůrčí, nápadité a nebojácné. Řízené činnosti v oblasti výtvarné, pracovní, jazykové, pohybové, sociální a hudební probíhají pravidelně denně, podle tématu týdne, měsíce a ročního období. Součást denních činností je komunitní kruh.
Během týdne se pravidelně střídají tyto hlavní společné - řízené činnosti:
Chov domácích zvířat a drobných živočichů. Je to výjimečná aktivita s obrovským přínosem pro děti zvlášť v dnešní přetechnizované době, kdy mají menší šanci dostat se do kontaktu s reálnou přírodou. Živočich ve školce plní několik roli úžasných rolí, učení se kontaktu, pomoci, zodpovědnosti, lásce, zvládání vlastních pocitů i koloběhu života. Pomáhá dětem s různými problémy (ADHD, uzavřené děti apod.)
Přechod z rodičovské náruče do skupiny cizích dětí i dospělých je pro každé dítě zkouškou psychické připravenosti. Někteří nástup do školky zvládnou velmi dobře, jiní se s novým kolektivem sžívají obtížně. A právě tady může skvěle pomoci zvířátko, které plní ve školce roli jakéhosi prostředníka. Ostýchaví jedinci se při kontaktu se zvířetem snáze uvolní a zklidní. Živý tvor napomáhá v navozování verbálního kontaktu. Děti mezi sebou snáze naleznou společnou řeč. V době smíšených školek je přínosem i fakt, že starší přirozeně pomáhají mladším v péči o zvíře.
Předškolní věk je věkem zvládání vlastních pocitů. Kvůli rozbouřeným emocím dítě zvíře buď miluje, nebo se ho bojí. Silně prožívá čekání na kontakt se zvířátkem a všechny jeho reakce. Pod dohledem učitelů se učí kontroly, zahánět nemístné obavy i krotit přílišnou netrpělivost. S tím je úzce spojena i zodpovědnost, které se odmalička učí. Dítě zjišťuje, že zvíře je živý tvor a neslouží jen k pohrání, ale potřebuje stálou a někdy i náročnou péči. Pochopí, že zvířátko si nedokáže ve svém příbytku samo uklidit, připravit si potravu nebo se dostat třeba z terária ven.
Péče o záhonky určené pro pěstování zeleniny, květin i bylinek a ovocné stromy a keře. Díky názorným ukázkám se děti naučí pěstovat zeleninu, čímž přirozeně rozvíjíme jejich zdravý životní styl. Naučí se i pocitu odpovědnosti – když zeleninu nebo kytku nezalijí, tak zvadne. Děti tak samy objeví, že i své pokrmy si mohou vypěstovat. Mohou tak zažít proces vzniku jejich potravy.
Hravá jóga pro malé děti. Přirozená cesta a zábava za poznáním vlastního těla, rozvíjením dovedností a radostí z pohybu. Tělu přirozenými cviky se děti učí zdravému životnímu stylu a sebevědomí. Pozitivně ovlivňuje senzomotorický rozvoj dětí a jejich tělesnou i psychickou odolnost.
Výtvarné tvoření arteterapie je úžasná léčebná metoda. Přispívá k rozvoji osobnosti, sebevědomí, k sebepoznání, k harmonizaci osobnosti dětí a k jejich socializaci. Její techniky ve školce využíváme jako prostředek k harmonizaci osobnosti dítěte. Pomáhá také dětem, které se mezi vrstevníky necítí tak, jak by si samy představovaly (děti neklidné, plaché apod.). Jedná se o výtvarné tvoření, při kterém není důležitý výsledek, ale proces tvorby, radost z činnosti. Při malování se děti seznamují s barvami, nezobrazují však konkrétní předměty, ale prožívají svět barev, jejich vznikání a prolínání.
Anglický jazyk hravě. Součást denního režimu a s hudbou učebnicemi s certifikací MŠMT.
Muzikoterapie – „léčba“ hudbou. Motivovaná aplikaci hudby, která má na děti mocný citový vliv, působí náladotvorně, ovlivňuje lidskou psychiku.
Dramatická výchova. Vlastní divadelní představení připravované ve školičce se spoustou nádherných kostýmů, kdy hlavní roli hrají všechny děti a možná i rodiče. Skvělá pro komunikaci, spolupráci, představivost, fantazii, kreativitu a celkový rozvoj osobnosti dítěte.
Eurytmie, dítě pohybem zviditelňuje řeč nebo hudbu. Umožňuje dítěti zažívat a prociťovat děje a nálady pohádkového obrazného světa. Léčivě působí na celý organismus, podporuje správný chod životně důležitých orgánů a pomáhá při utváření řečových schopností i při korekci vad ve výslovnosti.
Motorika – kreativní činnosti, keramika nebo Mandaly ze zdravotně nezávadného písku. Technika velmi dobře působí na rozvíjení motoriky, trpělivosti, představivosti, pečlivosti a celkové fantazie. Pomáhá dětem s poruchou pozornosti, dokáže zklidnit i hyperaktivní děti. Je to výborná forma relaxace a celkového psychického uvolnění. Co je asi nejdůležitější, děti to velmi baví. Vlastníme keramickou pec, máme lektory korálkování, malování na sklo aj. Venkovní zahrada je přizpůsobena možnostem kreativity, výtvarným činnostem apod.
Canisterapie –
Solná jeskyně –
Atraktivní exkurze, výlety divadla, plavání, oslavy narozenin dětí, zábavné dny s rodiči. Pravidelné setkávání, zahradní zábavné párty, sváteční odpoledne, maškarní karnevaly, společné dílničky, zdarma DVD s fotkami atd. Chceme vtáhnout do dění ve školce i rodiče dětí.
K veškerým činnostem se snažíme děti co nejvíce motivovat. Naší snahou je vytvářet příznivé prostředí a atmosféru, využívat svátků a narozenin dětí i pečovatelek, společných oslav. Mezi aktivity jsou tak zařazeny narozeninové oslavy, lidové tradice atd.
RYTMUS DNE:
7.00 – 8.30 - ranní volné hry a činnosti podle zájmu dětí (plus jedna ze společných činností v programu týdne). Každý měsíc a každý týden na určité téma, námět, motiv.
Při volné hře je důležitá spontánní činnost podle vlastního přání, komunikace mezi dětmi a jejich sociální učení, samostatnost, uvolnění fantazie a hlavně přirozenost.
8.30 – 9.00 – tvořivá dílna, muzikoterapie, arteterapie, divadlo
Techniky ve školce využíváme jako prostředek k harmonizaci osobnosti dítěte. Přispívají k rozvoji osobnosti, sebevědomí, k sebepoznání k jejich socializaci.
9.00 – 9.30 - přivítání dne, komunitní kruh, jóga, zdravé cvičení. Didaktické hry, u kterých se děti učí poznávat, pro všestranný rozvoj.
V tuto dobu probíhá společná činnost zaměřená na posilování pocitu uvolnění, sounáležitosti, sebedůvěry, společného emocionálního prožitku na rozvoj paměti, fantazie a základních smyslů.
9.30 – 9.50 svačinka
Děti pomáhají připravit stůl, mohou se podílet i na přípravě samotné svačinky jako třeba ovocného müsli.
10.00 – 11.45 - pobyt venku
Prožívání proměn zahrady a okolí v různých ročních obdobích, navazování vztahu k přírodě vlastní pomocí při práci na zahradě (sázení, pletí, zalévání, hrabání listí apod.). Kontakt se zvířaty formou krmení a péče a jejich potřeb. Spontánní hry a kreatin na krásném hřišti Sluneční zahrady.
12.00 – 12.30 – hygiena, oběd
Přirozená výuka formou písniček a říkanek hygienickým a společenským návykům, sebeobsluze, společného stolování, úklidu apod.
12.30 – 14.15 - odpolední odpočinek
Relaxace, spánek, klidový režim. Děti nemusejí vysloveně spát, pěstování ohleduplnosti k ostatním. Jsou však vedeny k odpočinku za doprovodu živého slova (vyprávění, pohádky) nebo relaxační hudby. Protože herní místnost a spací jsou odděleny, možnost klidových her pro větší děti. Přípravka pro předškoláky, pokud nespí.
14.30 – 17.00 – svačina, kroužky, volná hra. Možnost pobytu venku se zvířátky.
Všeobecná témata při práci s dětmi
- pracovní dílničky, pěstování na záhonu, chov drobných domácích zvířat využití pranostik, tradic a zvyků pro pohybové, dramatické, hudební, výchovné aktivity
- denní aktivity v souladu s okolní přírodou a životem
- zásady stolování a hygieny. V rámci prevence zubního kazu se děti seznamují se právnou technikou čištění a po obědě si čistí zoubky.
- výtvarné, pracovní a sociální činnosti a dovednosti
- polytechnická výchova, seznamování s různými povoláními, tradičními řemesly, dle možnosti exkurze
- výchova k posilování mezigeneračních vztahů a sociálního cítění
- otužování, pravidelný a dlouhodobý pobyt a pohyb na čerstvém vzduchu, sportovní aktivity
- rozvoj řeči, možnost výuky cizího jazyka
- pravidelné zájmové aktivity dle zájmu rodičů
- přání a oslava narozenin dětí
- maximální spolupráce s rodinou dětí, schůzky s rodiči – společné rozhovory, spoluúčast rodičů na plánování programu, hry rodičů s dětmi, tvořivá odpoledne s rodiči a přáteli, vzdělávací a kulturní akce v DS.
Spoluúčast rodičů
Vstřícné společenství rodičů, dětí a pracovníků DS je jednou ze základních podmínek úspěšné a smysluplné práce DS. Vzájemnou informovanost, diskrétnost i důvěru považujeme za slušnost. Jsme ochotni k individuální konzultaci, hledání společného postupu v řešení případného problému. Usilujeme o vzájemnou spolupráci, otevřenost, vstřícnost a porozumění. DS podporuje rodinnou výchovu, respektuje ji a pomáhá rodičům v péči o dítě. Spolupráce funguje na základě partnerství, se zachováním důvěryhodných informací o rodině.
Rodiče jsou o chodu skupiny, týdenním a měsíčním plánu, veškerých akcích informováni buď ústně osobně, telefonicky, e-maily, sms zprávami a informační nástěnkou apod. Rodiče jsou do dění DS zapojováni měsíčními odpoledními akcemi pro rodiče, oslavami narozenin apod. Společně sbíráme zeleninu a ovoce pro zvířátka. Našich přátelských setkání se mohou účastnit take sourozenci, prarodiče a přátele dětí.
Rodičovské schůzky se konají čtvrtletně, v případě potřeby jinak. První a poslední rodičovská schůzka ve školním je povinná.
4. VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ ČINNOSTI
V DS se snažíme pracovat tak, aby děti postupně a přirozeně poznávaly a rozvíjely se v jednotlivých oblastech dětské osobnosti.
- Biologická oblast
Dítě poznává a uvědomuje si svoje tělo. Samostatně vykonává základní denní činnosti a potřeby.
- Psychická oblast
Dítě poznává a uvědomuje si svoji identitu. Učí se vyjádřit své přání a pocity. Přiměřeně řeší své problémy a uvědomuje si je. Dokáže spolupracovat a na určitou dobu se soustředit na danou činnost.
- Interpersonální oblast
Dítě navazuje kamarádské vztahy. Učí se bez zábran slovně, srozumitelně i neverbálně
komunikovat. Postupně i vystupovat na veřejnosti. Vědomě se učí naslouchat. Dokáže přijmout autoritu cizí osoby.
- Sociálně kulturní oblast
Dítě respektuje pravidla. Učí se sociálním rolím. Učí se tradicím rodného kraje i české země s jeho specifickými zajímavostmi.
- Environmentální oblast
Dítě poznává různorodost nejbližšího okolí, učí se poznávat odlišnosti světa od domova. Všímá si a učí se respektovat nezbytnost zdravého životního prostředí ve všech společenstvích.
- Pracovní oblast
Dítě se učí poznávat zaměstnání nejen svých rodičů. Seznamuje se druhem práce manuální a duševní. Kulturní a sportovní. Dovídá se o druzích řemesel a rozmanitosti lidské práce. Má možnost vidět a vyzkoušet si příležitostné činnosti v rámci obce a okolí. V podmínkách DS se učí zacházet s pracovními pomůckami (koště, utěrka, vařečka, kladivo, hrábě, motyčka, nůžky, štětec). Ovládá jednoduché úklidové práce, je vedeno k pořádku, čistotě, neplýtvání vodou a rozličným pracovním materiálem.
Při naplňování záměrů DS je postupováno didakticky na principu vzdělávací nabídky, na individuální volbě a na aktivní účasti dětí. Při jednotlivých činnostech je kladen důraz na prožitek dítěte, pocit úspěšnosti a zpětnou vazbu přímých zážitků. Na vzájemné sdílení, kooperativní učení hrou a pohybovými aktivitami, experimentování, práci s knihou a kreativními potřebami, využívání přirozených situací individuální a skupinovou činností.
V rámci výchovy a vzdělávání hraje velkou roli věk dětí. U dvouletých dětí je aktivita zaměřena na učení sebeobslužných činností v oblasti hygieny, stolování, rozvoj řeči, hrubé i jemné motoriky a možnosti organizované hry. U starších dětí je dbáno na jejich samostatnost při oblékání a svlékání, údržby a uložení prádla a obuvi, společné přípravy svačinek, krmení zvířátek a péči o záhonky. Je rozvíjena a posilována hrubá a jemná motorika, rozvoj správné řeči, zvyšování slovní zásoby. Formou psychomotorických her učíme překonávat ostych a obavu. U dětí předškolního věku dbáme na kvalitní předškolní vzdělávání.
5. VÝCHOVNÉ A VZDĚLÁVACÍ AKTIVITY
Plán výchovy a péče vychází z Rámcového vzdělávacího program pro předškolní vzdělávání, je však upraven pro podmínky DS rodinného typu a pro heterogenní skupinu dětí od dvou do šesti let. V rámci plánu výchovy a péče je kladen velký důraz na věk dětí.
Nejdůležitější aktivita dětí je hra. Tou se děti učí a je to jejich “práce”. Jedním z prostředků rozvoje osobnosti je didaktická a psychomotorická hra, čili názorná hra, u které se děti učí poznávat. Napomáhá rozvíjet tělesnou i emocionální zralost díky sociálním vazbám. Tyto podporují myšlení, představivost, schopnost soustředění, hledání řešení problému a vzniklé aktivní situace. Vedou k blízkým kontaktům, spolupráci a začlenění se do kolektivu. Napomáhají pocitu vzájemné společné důvěry i uvědomování sebe samého. Cílem rozumové výchovy je rozvíjet výše jmenované oblasti a veškeré dovednosti souměrně. Získat si zájem dítěte – motivovat ho. Důležitým bodem je společný komunitní kruh, ve kterém se děti učí projevovat své pocity a potřeby a navazují komunikační vztahy.
V DS je umístěna nástěnka, která znárorňuje jednotlivé tématické bloky (roční období) rozdělené na tématické celky po celý rok. Ve třídách se vzdělávacím programem si každá třída tyto celky rozpracuje do měsíčních a týdenních projektů tak, aby byly naplňovány cíle, vzdělávací nabídka a rozvíjeny kompetence s ohledem na věkové a sociální složení dětského kolektivu. Tyto plány jsou flexibilní, je dána určitá možnost vlastního výběru, uspořádání, doplňování, improvizace.
Motivace těchto bloků vychází z ročního období, lidových tradic a zvyků, společenských událostí, přírodních situací, chování k životnímun prostředí a každodenní reality, kterou děti prožívají. Děti tak vnímají skutečnosti v přirozených souvislostech, vzdělávacím potřebám a možnostem dětí předškolního věku. Spontánní a řízené řinnosti prostupují jednotlivými časovými bloky tak, aby bylo možné v co největší míře vyhovět zájmům a potřebám dětí.
K pozorování a poznávání přírody a chápání její důležitosti pro život člověka využíváme podmínky, které nabízí samotná zahrada DS se zvířecí farmou, záhonky a sadem. Častým pobytem v přírodě a mezi zvířáty je dětem poskytována příležitost, aby se učily vnímat přírodní prostředí všemi smysly a současně ve spojení se silnými prožitky vlastní úspěšnosti takového charakteru, že take ony něco dovedou, že i jejich zásluhou je přirodě lépe, že mají svůj podíl na dobré situaci. Každodenní pobyt v přírodě je garantem zdravého utváření osobnosti dětí. Mohou se inspirovat ke hře různými přírodními materiály, samotnými zvířaty i vypěstovanou zeleninou, ovocem a bylinkami, to vše podceňuje jejich tvořivost. Děti se tak učí zcela přirozeným způsobem zákonitostem přírody, a proto se v nich už odmalička rozvíjí pocit zodpovědnosti a sounáležitosti vůči všemu živému.
Intenzivní pobyt dětí venku a v přírodě vytváří rámec zdravého životního stylu. Děti mají dostatek pohybu, což zvšuje jejich fyzickou kondici. Proměnlivost přírody a počasí přináší psychickou odolnost, empatii a silnější imunitní system, zvyšuje jejich potřeby vnímat potřeby svého těla a tím i jejich samostatnost.
Rovněž vzdělávání ve vnitřních třídách velmi svědčí také dětem alergickým a astmatickým, a to díky čističce a ionizátoru vzduchu.
TÉMATA PRÁCE S DĚTMI PODLE ROČNÍCH OBDOBÍ
JARO
Zima odchází, příroda se probouzí
Změny v přírodě
Jaro na naší farmě mezi zvířátky
Jaro na zahrádce – vstávej semínko holala
Apríl a počasí
Ovoce a zelenina, to je zdraví, to je síla
Co to slyším? Zvuky přírody
Zvířátka – mláďátka
Symboly a barvy jara
My jsme malí zahradníci
Den Země
Velikonoce - tradice a zvyky. Hody hody doprovody
Jarmark
Doprava – Pozor, červená!
Čáry máry, aneb rej čarodějnic
Moje maminka - Svátek matek
Když všechno kvete, pučí a roste
LÉTO
I my děti máme svůj svátek!
Sportem ku zdraví, ve zdravém těle, zdravý duch
Hlava, ramena, kolena palce… lidské tělo
Květiny kolem nás
Z pohádky do pohádky
Ten dělá to a ten zas tohle, aneb poznáváme řemesla
Letní olympiáda
Léto – čas koupání, výletů a dovolených
Už se těším do školy – pro předškoláky
Hurá prázdniny!
PODZIM
Vítámě tě ve Školičce na farmě!
Všichni jsme kamarádi
Pane, pojďte si hrát!
Naše zvířátka
Na zahradě
Na farmě
Co ukrývají záhonky
Co ukrývají stromy
Barvy a dary podzimu - sbíráme nejen ovoce
Hostina pro zvířátka
Hrajeme si s větrem – výroba a pouštění draků
Rozsviťe lampiony!
Halloweenské tradice
Příroda se ukládá k spánku
Martin na bílém koni – legendy a pohádky
ZIMA
Vánoce, Vánoce přicházejí – povídání, výzdoba, cukroví, dárky
Vánoce u nás a ve světě
Nový rok a Tři králové
Zimní hry a sporty, aneb stavíme sněhuláka
Zvířata v zimě
Ptáčci ťukají na okýnko
Když zima kraluje a mráz maluje na okna
Pohádková zima
Pečujeme o své zdraví
Když mrzne a sněží - zimní radovánky
Hudební nástroje, aneb tluče bubeníček
Vyrábíme masky
Chystáme se na karneval
Masopust
Zimní olympiáda
Jednotlivé měsíční a týdenní plány a činnosti DS Školička na farmě jsou součástí Individuálního vnitřního měsíčního plánu. Každý den se pravidelně opakují aktivity jako je vítání dne, komunitní kruh, cvičení, péče o zvířata a záhonky, vycházka, relaxace. Denně zpíváme, hrajeme si společně, podporujeme individuální a neřízenou hru, posloucháme hudbu, tvoříme výtvarně a pracovně. Nenásilnou formou, aktivně příležitostně učíme děti základním výrazům v anglickém jazyce. Děti mohou poslouchat dětské písničky v angličtině.
6. EVALUACE
Po ukončení týdenního tématu, který je písemnou formou umístěn na informační nástěnce, pečující osoby zhodnotí, zda se děti dostatečně seznámily nebo naučily jeho obsah, a jak byly splněny zadané úkoly.
Pečující osoby zhodnotí využití vhodných forem řízených činností, náročnost zvolené činnosti, pomůcky, individuální přístup k dítěti, zájem dětí o dané téma, náročnost tématu na jeho realizaci.
Po ukončení měsíčního tématu podobným způsobem hodnotí pečující osoby splnění cíle a písemnou formou zaznamenávají zjištěné postřehy.
Čtvrtletně evidujeme tělesné změny dětí formou zápisu změny hmotnosti a růstu dítěte.
Výsledky výchovy a vzdělávání, jednotlivé pokroky a aktivity dětí jsou průběžně zaznamenávány a rodiče informováni o úspěchu dítěte. Pracovní listy, výroky dětí, obrázky a výrobky jsou pravidelně vystavovány v prostorách šatny, chodby a třídy. Dále jsou uschovávány do složek portfolia, označených jménem dítěte a zakládány na dobu jednoho roku. Na konci školního roku jsou předány rodičům. Po vzájemné dohodě s rodiči fotodokumentujeme pracovní, kulturní, sportovní a společenské aktivity v DS. Aktuální události prezentujeme na stránkách DS Školička na farmě.
V Ostravě dne 1.7.2018
Zpracoval: vedoucí DS, Ivana Zelinová